کد مطلب : ۵۶۳۵
حجتالاسلام خسروپناه:
مهمترين عوامل شهادت امام حسين(ع) در بينش، منش و كنش مسلمانان بود
خیمه، این استاد حوزه در نشست بررسی زمينههای نهضت حسينی با عنوان "الفبای قيام" كه از سوی جامعه اسلامی دانشگاه تهران، در تالار شيخ انصاری دانشكده حقوق و علوم سياسی این دانشگاه برگزار شد، به تحليل اين حادثه از منظر جامعهشناختی پرداخت.
وی گفت: «مسئله عاشورا با مباحثی كه امروز جامعهشناسان در مورد جوامع اسلامی معاصر به نام انحطاط اين جوامع مطرح میكنند، شباهت بسياری دارد.»
اين پژوهشگر دينی با اشاره به عوامل حادثه عاشورا خاطرنشان کرد: «گرچه در جامعهشناسی سياسی وجود احزاب متعدد موجب رشد جامعه میشود، اما گاهی فرقههای متعدد سبب انحطاط میشوند و اگر اختلاف بعد از حقيقت باشد جامعه دچار عقبماندگی خواهد شد.»
خسروپناه تصریح کرد: «پيش از اسلام در عربستان گروههايی عليه يكديگر فعاليت میكردند كه با بعثت پيامبر(ص) فرو نشست و دوباره بعد از وفات ايشان، وحدت تبديل به تفرقه شد.»
وی به تأثير مسلمانان بر اروپا در قرن 13 ميلادی اشاره کرد و افزود: «در قرنهای قبل بسياری از رسوم مسلمانان در غرب رواج داشت و هرگاه علت كجروی در بين مسلمانان را فهميديم در زمينه علل پيدايش عاشورا و انحطاط مسلمانان به جواب مشتركی میرسيم.»
اين استاد حوزه در باب عامل دوم به ضعف ريشههای اعتقادی پرداخت و گفت: «گاه فرد از نظر معرفت و شناخت مشكلی ندارد ولی باور اعتقادی او پايين است، بسياری از مسلمانان صدر اسلام معرفت به عقايد دينی داشتند ولی اين معرفت به باور قلبی تبديل نشده بود.»
مدرس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) به عامل سوم در حادثه عاشورا اشاره كرد و یادآور شد: «ضعف معرفت دينی در جامعه آن زمان به اين معنی كه اسلام خالص را در اختيار نداشتند، وجود داشت.»
وی با اشاره به تعارض ميان تفكر سوسياليسم و اسلام بیان کرد: «اسلام راستين بايد برگرفته از عقل، قرآن و سنت باشد؛ وضعيتی كه در تاريخ معاصر شكل گرفت و افرادی چون "آخوندف" اصطلاح پروتستانيسم اسلامی را مطرح كردند، بعد از وفات پيامبر(ص) ايجاد شد.»
خسروپناه تصريح كرد: «اين عامل در انقلاب اسلامی نيز وجود داشته است يعنی اسلام التقاطی كه برخی شعارهايی چون اسلام ليبراليستی را مطرح میكردند و از دل آن گروه فرقان متولد و موجب شد تا افرادی مانند شهيد مطهری در مقابل آن بايستند و عاقبت شهيد شوند.»
اين مدرس حوزه به ساير آفات در ميان امت اسلام اشاره كرد و افزود: «توسعه اسلام در زمان خلفا موجب ورود فرهنگ بيگانه در امت اسلامی شد و در كنار آن با ممنوعيت نقل حديث پيامبر(ص) ذهن مردم مملو ازشبهاتی شد كه كسی نبود تا جواب آنها را بدهد.»
وی گفت: «سخنان نامعقول مسيحيان مانند تفكر تجسم و مشبهه ذهن مسلمانان را مشغول كرد و در حادثه عاشورا امام حسين(ع) با اشاره به اين جريانات فرمودند که مردم از گمراهان پرهيز كنيد!»
به گزارش وی گفت: «مسئله عاشورا با مباحثی كه امروز جامعهشناسان در مورد جوامع اسلامی معاصر به نام انحطاط اين جوامع مطرح میكنند، شباهت بسياری دارد.»
اين پژوهشگر دينی با اشاره به عوامل حادثه عاشورا خاطرنشان کرد: «گرچه در جامعهشناسی سياسی وجود احزاب متعدد موجب رشد جامعه میشود، اما گاهی فرقههای متعدد سبب انحطاط میشوند و اگر اختلاف بعد از حقيقت باشد جامعه دچار عقبماندگی خواهد شد.»
خسروپناه تصریح کرد: «پيش از اسلام در عربستان گروههايی عليه يكديگر فعاليت میكردند كه با بعثت پيامبر(ص) فرو نشست و دوباره بعد از وفات ايشان، وحدت تبديل به تفرقه شد.»
وی به تأثير مسلمانان بر اروپا در قرن 13 ميلادی اشاره کرد و افزود: «در قرنهای قبل بسياری از رسوم مسلمانان در غرب رواج داشت و هرگاه علت كجروی در بين مسلمانان را فهميديم در زمينه علل پيدايش عاشورا و انحطاط مسلمانان به جواب مشتركی میرسيم.»
اين استاد حوزه در باب عامل دوم به ضعف ريشههای اعتقادی پرداخت و گفت: «گاه فرد از نظر معرفت و شناخت مشكلی ندارد ولی باور اعتقادی او پايين است، بسياری از مسلمانان صدر اسلام معرفت به عقايد دينی داشتند ولی اين معرفت به باور قلبی تبديل نشده بود.»
مدرس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) به عامل سوم در حادثه عاشورا اشاره كرد و یادآور شد: «ضعف معرفت دينی در جامعه آن زمان به اين معنی كه اسلام خالص را در اختيار نداشتند، وجود داشت.»
وی با اشاره به تعارض ميان تفكر سوسياليسم و اسلام بیان کرد: «اسلام راستين بايد برگرفته از عقل، قرآن و سنت باشد؛ وضعيتی كه در تاريخ معاصر شكل گرفت و افرادی چون "آخوندف" اصطلاح پروتستانيسم اسلامی را مطرح كردند، بعد از وفات پيامبر(ص) ايجاد شد.»
خسروپناه تصريح كرد: «اين عامل در انقلاب اسلامی نيز وجود داشته است يعنی اسلام التقاطی كه برخی شعارهايی چون اسلام ليبراليستی را مطرح میكردند و از دل آن گروه فرقان متولد و موجب شد تا افرادی مانند شهيد مطهری در مقابل آن بايستند و عاقبت شهيد شوند.»
اين مدرس حوزه به ساير آفات در ميان امت اسلام اشاره كرد و افزود: «توسعه اسلام در زمان خلفا موجب ورود فرهنگ بيگانه در امت اسلامی شد و در كنار آن با ممنوعيت نقل حديث پيامبر(ص) ذهن مردم مملو ازشبهاتی شد كه كسی نبود تا جواب آنها را بدهد.»
وی گفت: «سخنان نامعقول مسيحيان مانند تفكر تجسم و مشبهه ذهن مسلمانان را مشغول كرد و در حادثه عاشورا امام حسين(ع) با اشاره به اين جريانات فرمودند که مردم از گمراهان پرهيز كنيد!»
مرجع : سايت خبری قرآنی