نوري المالکي:

مراسم برگزار شده در سامرا نمايش وحدت شيعيان و سني‌هاي عراق بود

17 اسفند 1387 ساعت 14:56

نخست‌وزير عراق با اشاره به انفجار سه سال پيش در حرمين عسکريين گفت: «مراسم ديروز نمايش وحدت شيعيان و سني‌هاي عراق بود.»


به گزارش خيمه، بعد از انفجار سه سال قبل در حرمين عسکريين در شهر سامرا، سني‌هاي اين شهر از زائران استقبال کردند.

اين مصالحه و آشتي ميان فرق عراق در مراسم ديروز سبب شد تا جنگ داخلي در سامرا و در روز شهادت امام عسکري که پيشتر برخي از کارشناسان پيش‌بيني کرده ‌بودند، تحقق نيابد.

بعد از انفجار سه سال پيش، جنگ داخلي در سامرا، ده‌ها هزار کشته بر جاي گذاشته بود؛ اما ديروز زائران شيعه‌اي که به سامرا رفته ‌بودند، توسط سني‌ها در مسجد بزرگ اين شهر مورد استقبال و پذيرايي قرار گرفتند و حتي نماز جمعه را مشترک برگزار کردند.

بيش از 5 هزار نفر از ساکنان شيعه و سني سامرا، مشترکا امر مراقبت از نمازگزاران را بر عهده داشتند؛ حاضران در نماز جمعه ديروز سامرا اعلام کردند برادران شيعه و اهل سنت، هرگز به عراق و يکديگر خيانت نخواهند کرد.

وحدت شيعيان و اهل سنت در سامرا به حدي بود که برخي از اهالي سامرا در منازل خود را جهت اقامت و استراحت زائران شهرهاي ديگر باز گذاشته بودند.

نوري المالکي نخست‌وزير عراق نيز در پي برگزاري بدون حمله انتحاري مراسم ديروز، در پيامي که از سوي شبکه ماهواره‌اي عراق پخش شد، گفت: «اين اتحاد، سند رسوايي کساني است که هنوز در پي حکومت حاميان صدام حسين هستند.»

نوری المالکی از همه عراقي‌ها خواست تا اين صحنه‌ها را به خاطر بسپارند و در عوض صحنه انفجار سه سال قبل در حرم امام عسکري را از حافظه خود بزدايند.

لس‌آنجلس‌تايمز مي‌نويسد: «امام عسکري(ع) امام يازدهم شيعيان و فرزند امام هادي(ع) است که هر دو از نوادگان پيامبر اسلام هستند و مقبره آنها در سامراست. فرزند امام عسکري نيز مهدي(ع) نام دارد که در خردسالي غايب شد. شيعيان معتقدند که او زنده است و در زماني که جهان به سياه‌ترين روزهاي خود برسد، ظهور مي‌کند و جهان را پر از عدل و داد مي‌کند.»


کد مطلب: 5917

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/5917/مراسم-برگزار-شده-سامرا-نمايش-وحدت-شيعيان-سني-هاي-عراق

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir