به علت تشکيک در اصالت کليد کعبه

مزايده کليد کعبه در انگليس متوقف شد

العربية , 15 فروردين 1388 ساعت 12:44

پس از لغو مزايده در سال 2008 اين دومين بار است که بعد از تشکيک در اصالت قطعه فلزي، مزايده لغو مي‌شود.


به گزارش خيمه، در مزايده دوم کليد کعبه نيز قيمت پايه براي آن، همانند سال گذشته 49/13 ميليون دلار تعيين شده‌بود.
اين مزايده که قرار بود ديروز برگزار شود، بعد از آنکه تعدادي از کارشناسان در اصل بودن اين قطعه هنري تشکيک کرده‌بودند، فروش آن از طرف مدير مزايده ملغي اعلام شد.
«سوزبي» رئيس دفتر مزايدات انگليس گفت هنوز هم کارشناسان دانشگاه‌هاي بریتانيا در مورد اصل يا تقلبي بودن اين هنر دست ساز اسلامي، با يکديگر توافق ندارند؛ به همين خاطر بعد از جلب موافقت صاحب کليد، مزايده به تعويق افتاد. او اضافه کرد اين کليد اثري هنري و شگفت‌انگيز است که نظير آن در هيچ‌کجا ديده نمي‌شود. تنها روزنامه‌اي که در لندن خبر لغو مزايده را منتشر کرد، روزنامه «آرت» بود. هنوز علت عدم انتشار خبر آن گفته نشده است.
اين کليد قطعه‌اي آهني است که به عصر خلافت عباسيان برمي‌گردد. عبارت نوشته شده بر روي آن چنين است: «اين کليد نشاني است از اتمام بازسازي بناي کعبه به دست امام فرزند امام ابوجعفر المستنصر بالله در سال 537».
تعداد کليدهاي قديمي کعبه 59 عدد است که 58 عدد آن در موزه‌هاي دنيا و تنها يکي از آنها در مالکيت شخصي است. 54 کلید در موزه استانبول دو تا در موزه «نهاد السعيد» عربستان، يکي هم در موزه لوور پاريس و آخري هم در موزه هنر اسلامي قاهره است.
به نوشته «آرت» اين کليد به موزه لندن منتقل شد تا تحت بررسي کارشناسان اين موزه قرار گرفته و پس از دو هفته مجددا به صاحب اصلي آن بازگردانده مي‌شود.
اين کليد گران‌ترين قطعه در مجموعه هنر اسلامي است که تا به حال در مزايده لندن به فروش رفته‌است. پيشتر اين مقام در اختيار قطعه برنزي دست‌ساز «ال» شکل مربوط به قرن دهم بود که به مبلغ 5/3 ميليون دلار به فروش رسيد.


کد مطلب: 6098

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6098/مزايده-کليد-کعبه-انگليس-متوقف

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir