عربستان به دنبال راهی برای حمایت از کودکان دختر

فقر همچنان عامل محرومیت زنان عرب

BBCarabic , 29 فروردين 1388 ساعت 20:39

مقامات سعودي در حالي بحث ساماندهي ازدواج دختران کم‌سن و سال را مطرح کرده‌اند که بحث ازدواج دختربچه 8ساله با پيرمرد 50ساله داغ است.


به گزارش خيمه، دولت عربستان درصدد افزودن شرطي به قانون ازدواج است که در پي آن عروس تا سن بلوغ مي‌تواند از شوهر دوري کند.

محمد عيسي وزير دادگستري عربستان مي‌گويد به دنبال راه حلي هستيم تا اختيارات پدر يا ولي دختر را در ازدواج او کاهش دهيم. البته عيسي به بي‌نتيجه بودن اين تلاشها اشاره‌اي نکرد.

انجمن‌هاي حقوق بشر با ازدواج‌هايي از اين دست بسيار مخالف هستند؛ اما بيشتر مردم عربستان به دليل فقر شديد،‌به آموزش هاي اين انجمنها توجهي نمي‌کنند.

فروش دختران

مادر دختر 8ساله‌اي که دادگاه حکم طلاق دخترش را تأييد نمي‌کند، مي‌گويد قاضي تلاش زيادي براي راضي کردن زوج به طلاق دادن دخترک کرده‌است؛ اما او راضي نمي‌شود.

با اين حال دخترک هنوز با خانواده‌اش زندگي مي‌کند و بعيد است که تا قبل از آنکه کمي بزرگتر شود، به خانه شوهرش منتقل گردد.

قاضي مي‌گويد او پس از رسيدن به سن بلوغ،‌خودش مي‌تواند تقاضاي طلاق کند. روزنامه‌هاي محلي عربستان اعلام کردند،‌اين قاضي اين واقعيت را که بسياري از خانواده‌هاي سعودي به خاطر فقر دخترانشان را مي‌فروشند، علني کرد.

روزنامه‌نگاران سعودي گفتند پدر اين دختر 8ساله تقاضاي مهريه او را از داماد کرده تا بدهي‌هاي خود را پرداخت کند.

شيخ عبدالعزيز آل شيخ يکي از مفتيان عربستان، پيشتر گفته بود ازدواج دختران در سنين کمتر از 15 سالگي با قوانين فقهي اسلام منافاتي ندارد.


کد مطلب: 6273

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6273/فقر-همچنان-عامل-محرومیت-زنان-عرب

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir