محدوديت براي شيعيان

بقیع در حصار سعودی‌ها

http://www.jamejamonline.ir , 3 ارديبهشت 1388 ساعت 13:25

دولت عربستان سعودی با قراردادن حصارهایی دور قبور ائمه در بقیع، محدودیتی تازه برای شیعیان ایجاد کرد.


دولت عربستان سعودی با قراردادن حصار در اطراف قبور ائمه اطهار در قبرستان بقیع گام جدیدی در ایجاد محدودیت برای شیعیان فراهم آورد. این حصارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان مشاهده قبور برای زائران وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها این موانع از صبح روز گذشته برپا شده و ماموران امر به معروف و نهی از منکر عربستان به منظور جلوگیری از اعتراض احتمالی زایران در این محل حضور دارند.

ایسنا به نقل از مقامات ایرانی ایجاد حصاری از بلوک‌های قرمز رنگ در اطراف قبور امامان شیعه در بقیع را تائید کرده است. از هفته گذشته فشار ماموران امر به معروف و نهی از منکر بر زایران ایرانی و شیعه در مسجد النبی و قبرستان بقیع افزایش یافته بود.

در دو ماه گذشته به صورت متناوب خبرهایی از درگیری بین شیعیان و پلیس سعودی در مدینه انتشار یافت که دلیل آن فیلمبرداری ماموران سعودی از زائران قبور ائمه در بقیع بود.

قبرستان بقیع به دلیل وجود مدفن امامان دوم، چهارم، پنجم و ششم (ع)، فاطمه بنت اسد، حضرت فاطمه (س) و عباس عموی پیامبر برای پیروان مذهب تشیع یک مکان زیارتی مهم محسوب می‌شود.

تا اوایل قرن بیستم، بر روی بسیاری از این قبور ساختمان‌ها و گنبدهایی ساخته شده بود اما پس از آنکه ابن‌سعود، بنیانگذار پادشاهی سعودی، بر سرزمین حجاز تسلط یافت، طبق اعتقادات پیروان وهابیت، در سال 1925 دستور ویرانی این بناها و تسطیح قبور را صادر کرد.

اکثر جمعیت عربستان سعودی، که به حدود بیست و هفت میلیون نفر می‌رسد، سنی وهابی هستند اما گفته می شود که پانزده درصد از شهروندان این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند.


کد مطلب: 6327

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6327/بقیع-حصار-سعودی-ها

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir