درخونین‌ترین روز یک‌سال گذشته عراق

شهادت ۵۳ زائر ایرانی در مقدادیه

4 ارديبهشت 1388 ساعت 2:56

انفجار تروریستی مشابهی در بغداد نیز جان ۷۸ نفر را گرفت تا پنجشنبه خونین‌ترین روز عراق در سال‌گذشته باشد.


در یکی از خونبارترین حملات انتحاری علیه زائران ایرانی در عراق، دیروز پنجشنبه دست کم ۱۰۵ ایرانی کشته و زخمی شدند. تروریست عامل این فاجعه کمربند انفجاری خود را در غذاخوری‌ای منفجر کرد که ایرانی‌ها در آن حضور داشتند. انفجار تروریستی مشابهی در بغداد نیز جان ۷۸ نفر را گرفت تا پنجشنبه خونین‌ترین روز عراق در سال‌گذشته باشد.

انفجاری که هدف آن ایرانی‌های حاضر در یک رستوران بودند، در شهر مقدادیه در استان دیاله روی داد. این استان هم‌مرز با مرز خسروی ایران است و در شمال‌شرقی بغداد قرار داد. تا ساعات پایانی روز پنجشنبه مسئولین سازمان حج و زیارت تعداد شهدای ایرانی این انفجار را ۵۳ نفر، ۲۶ زن، ۲۶ مرد و یک کودک، اعلام کردند. آسیب‌دیدگان از میان زائرانی بودند که از شهرهای تهران و تبریز راهی زیارت عتبات عالیات شده‌ بودند.

مجروحان این حادثه به دلیل کمبود امکانات در بیمارستان شهر مقدادیه به بغداد منتقل شدند. مقدادیه در هشتادکلیومتری بقداد قرار دارد. هنوز آمار و اسامی دقیق آسیب‌دیدگان اعلام نشده است. اما با توجه به اعداد اعلام شده از سوی مسئولین دست‌کم پنجاه نفر زخمی نیز از این حادثه برجای مانده است. هیئتی از سوی مقامات ایرانی پس از حادثه از بغداد راهی استان دیاله شدند.

شهر مقدادیه پیش از سیاست‌های ضد ایرانی و ضد کردی رژیم پیشین حاکم بر عراق بیشتر دارای بافتی کردی و ترکمن بود، اما اکنون اکثریت حدود هشتادهزار شهروند آن را اعراب سنی تکشیل می‌دهند. مقدادیه در زبان محلی و میان کردهای عراق به «شهره‌بان» شناخته می‌شود، نامی که از زمان ساسانیان بر روی این شهر مانده است. استان دیاله عراق از سوی دیگر محل قرارگرفتن اردوگاه اشرف، مهمترین محل استقرار اعضای سازمان تروریستی مجاهدین است.


کد مطلب: 6338

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6338/شهادت-۵۳-زائر-ایرانی-مقدادیه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir