تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۲۹
۰
کد مطلب : ۶۳۸۵

واکنش ها به ترور زائران عتبات عالیات

واکنش ها به ترور زائران عتبات عالیات
 مراجع عظام تقلید همچون  صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سیدصادق شیرازی، علوی گرگانی، سیدمحمدحسین فضل الله، سیدمحمدسعید حکیم و بسیاری از نهادها و شخصیت های سیاسی و مذهبی جهان اسلام با محکوم کردن جنایت وهابیان تکفیری، خواستار مجازات علاملان حوادث تروریستی و جلوگیری از تکرار این حوادث شدند.

متن پیام آیت ­الله صافی گلپایگانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام الله علیک یا مولانا یا صاحب الزمان
آجرک الله تعالی فیما یصیب شیعتک المخلصون فی سبیل ولایتهم الخالص لکم اهل البیت و رحمة الله و برکاته

حادثه فجیع و مصیبت دردناک ترور وحشیانه جمعی از زائران عزیز عتبات عالیات را به پیشگاه اقدس حضرت مولانا بقیت الله المهدی ارواح العالمین له الفداء تسلیت، عرض می‌نمایم.
جنایت هولناک ضد بشری و ضد امنیت عالم اسلام که از سوی وهابیون جانی، همواره در تکرار و اصرار است چهره نورانی اسلام را زیر سؤال برده و یک میلیارد و نیم مسلمان را در جهان به خشونت و قساوت و قتل مردم بی‌گناه از زن و مرد و کودکان معصوم، متهم ساخته است. دنیا می‌داند که اسلام و مسلمانان و تعالیم قرآن مجید و اهل بیت علیهم السلام به شدت، اعمال وحشیانه این مزدوران را محکوم می‌نماید.
از خداوند متعال برای عزیزانی که در این حادثة مؤلمه به درجة رفیعة شهادت، نایل شده‌اند علوّ درجات و برای بازماندگان عزیزشان، اجر جزیل و صبر جمیل، مسئلت می‌نمایم.
4/2/88
27 ربیع الثانی 1430
لطف الله صافی


آیت الله سید صادق شیرازی
همچنین بنا به اعلام دفتر آیت­ الله سیدصادق شیرازی، این مرجع تقلید مقیم قم نیز در واکنش به شهادت جمع زیادی از زائران عتبات عالیات در عملیات تروریستی، طی سخنانی اظهار داشت: «حوادث اخیر از همدستى و اتحاد تكفیرى ها و برخى جریان ها كه از تفكیرى ها به عنوان اهرم فشار براى رسیدن به دستاوردهاى نامشروع، به حساب ملت مظلوم، اما سرافراز عراق بهره مى جویند، پرده برداشت. مسلّم این كه تن دادنِ به این سوء استفاده ها بر طَمَع آنان افزوده، ایشان را به جنایت هاى بیشتر وا مى دارد.»

آیت­ الله شیرازی ادامه داد: «عدم برخورد و تحت پیگرد قرار دادن سران فتنه و پناه گرفتن آنها در پایگاه هاى خود و برخى كشورها، آنان را به پاى ورزى بر جنایات روز افزون شان وا مى دارد. بنابراین، باید تمام عوامل ترور و جنایت، خرد و كلان و ضعیف و قوى شان به دست عدالت سپرده شوند تا به مجازات در خور برسند، چرا كه حكم شرع و عقل باید بدون استثنا بر همگان جارى شود.»


متن پیام آیت الله علوی گرگانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
خبر ضایعه و مصیبت جانسوز ترور وحشیانه جمعی از زائران بارگاه حسینی موجب تألم و تأثر گردید. جنایت ضد بشری و هولناک، ضد امنیت عالم اسلام که همواره از سوی فرقه ضاله وهابیت در تکرار است، چهره نورانی و مقدس اسلام را زیر سوال برده و عاملی جهت اتهام به سوی مسلمین جهان گردیده است. دنیا بداند که دین مقدس اسلام و تعالیم وحی الهی و مکتب پویای اهل بیت علیهم السلام اینگونه اعمال و حشیانه مزدوران وابسته به استکبار جهانی را محکوم می نماید.

ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس ولی الله الأعظم ارواح العالمین له الفداء، مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری و خانوادهای داغدار، از خداوند متعال برای عزیزانی که در این حادثه مؤلمه به درجه رفیع شهادت نائل شده اند ، علوّ درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای مجروحین و صدمه دیدگان این جنایت ضدّ بشری شفای عاجل مسئلت می نمایم.

آیت­الله سیدمحمدسعید حکیم از مراجع تقلید مقیم نجف نیز با صدور بیانیه­ای جنایت تکفیری­ها در به شهادت رساندن زوار عتبات عالیات را به شدت محکوم کرد.

وی در بیانیه خود تاکید کرد که اولا دولت و نیروهای امنیتی به وظایف خود در شناسایی و دستگیری تکفیری­ها و همچنین حفاظت دقیق تر از مناطق مقدسه، بدرستی عمل کنند تا از تکرار این حوادث دردناک جلوگیری شود. ثانیا دستگاه قضایی با محاکمه و مجازات همه افرادی که به نحوی در این جنایات مشارکت دارند، زمینه نابودی و ریشه­کنی آنان را فراهم کند.


همگان در جلوگیری از تکرار حوادث تروریستی اقدام کنند
آیت ­الله سیدمحمد حسین فضل‌الله از مراجع تقلید مقیم لبنان، در بیانیه‌ای ضمن محكوم كردن انفجارهای اخیر عراق تاكید كرد: محكوم كردن انفجارها تنها كافی نیست و باید علمای دینی و جامعه اسلامی و عربی به نقش خود در جلوگیری از چنین وقایع تروریستی عمل كنند.

وی در این بیانیه آورده است: «خطرات تروریستی و عملیات انتحاری كه همچنان افراد بیگناه را از بین می‌برد، امری بسیار خطرناك است و بویژه آنچه كه اخیرا در عراق شاهد هستیم همانطور كه می‌دانید تعداد زیادی از زائران حرم اهل بیت (ع) در بغداد شهید و زخمی شده‌اند و ما تنها شاهد محكومیت‌های مكرر هستیم در حالی كه محكومیت‌ها در قبال چنین فجایعی تروریستی هیچ فایده‌ای ندارد.»

این مقام سرشناس مذهبی در لبنان تاكید كرد: «تمام این وقایع تروریستی دال بر ذهنیت تكفیری محدود و بسته گروه‌های گمراه در عراق است، از این رو همه باید جهت رویارویی با چنین گروه‌هایی وارد عمل شوند.»

آیت ­الله فضل الله تصریح کرد: «ما بر لزوم ادامه تلاش جهت حفظ وحدت میان مسلمانان در رویارویی با اشغالگرانی كه بر سیاست و امنیت و اقتصاد این كشور‌ها سایه افكنده‌اند تاكید می‌كنیم. مردم كشورهای تحت اشغال نباید اجازه هر گونه سوء استفاده از سوی نیروهای اشغالگر را از نقاط ضعف خود بدهند و باید در یك صف واحد برای رویارویی با اشغالگران و نابودی آنها بپردازند.»


شایان ذکر است، بسیاری از شخصیت­ها و نهادهای سیاسی و مذهبی داخل و خارج کشور با صدور بیانیه­هایی حوادث تروریستی روزهای گذشته را محکوم کردند که از میان آنها می توان به رئیس جمهور کشورمان، رئیس جمهور عراق، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت، نماینده دبیر کل سازمان ملل، مجلس اعلای اسلامی عراق و وزارت کشور عراق اشاره کرد.

رئیس جمهوری عراق در بیانیه خود اعلام کرد که تروریست های جنایتکار بار دیگر مرتکب دو جنایت هولناک شده که بر اثر آن تعداد زیادی از افراد بی گناه شهید شدند. جلال طالبانی از نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی خواسته است هوشیار باشند و تلاش های خود را برای مقابله با تروریست ها افزایش دهند و در مقابل از مردم عراق نیز خواسته است که همکاری خود را با نیروها و دستگاه های امنیتی عراق بیشتر کنند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز در بیانیه ای رسمی، انفجارهای پنجشنبه و جمعه در بغداد و دیاله را محکوم کرد.

استفان دیمستورا از این حملات تروریستی به زایران عتبات مقدسه و آوارگانی که روز پنجشنبه برای دریافت کمک های انسانی در بغداد تجمع کرده بودند، به عنوان «جنایت شنیع» یاد کرده است.

این دیپلمات ارشد سازمان ملل در عراق از ازدیاد حملات تروریستی در هفته های اخیر در عراق ابراز نگرانی کرده و در عین حال گفته است: «اطمینان دارم که مردم عراق با اتحاد و همدلی خود می توانند با خشونت ها و ترورها مقابله کنند.»

مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با محکومیت انفجارهای دو روز گذشته در بغداد و مقدادیه (دیاله)، از دستگاه های امنیتی خواسته است ضمن اعلام حالت فوق العاده، با مشت آهنین با تروریست ها و آدم کش ها مقابله کنند.

مجمع علمای مسلمان جبل عامل لبنان هم انفجارهای تروریستی در عتبات عالیات را به شدت محكوم كرد. این مجمع در نشست هفتگی خود به ریاست «یوسف دعموش» اعلام كرد: انفجارهای تروریستی كاظمین اقدامی شیطانی و جنایتكارانه بود و شهروندان عراقی باید در برابر این حركات تروریستی كاملا هوشیار باشند.

اكمل الدین احسان اوغلو، دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی، با محکوم کردن این حوادث، به دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان ایرانی این حملات تروریستی تسلیت گفت. وی همچنین به مسئولان و ملت عراق و خانواده‌های قربانیان عراقی نیز كه جان خود را در این حملات از دست دادند، تسلیت گفت.

دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی به تعالیم والای دین اسلام اشاره كرد و از ملت عراق خواست تا به مفاد سند مكه كه میان همه رهبران دینی عراق در 20 اكتبر سال 2006 میلادی در مكه مكرمه به امضا رسید و به جلوگیری از درگیری‌های طائفه‌ای در عراق تا حد زیادی كمك كرد، احترام و برای اجرای آن بكوشند. وی همچنین برضرورت پایبندی مردم عراق به اراده‌ای قوی و ثابت به منظور تحقق وحدت، برادری و تحكیم صفوف در مقابل تندروها و تروریست‌ها و نیفتادن در دامن تحریك آفرینی‌ها تاكید كرد.
مرجع : جهان شیعه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما