گزارش خیمه از پیامدهای انفجارهای اخیر

مردم، قربانیان مضاعف

6 ارديبهشت 1388 ساعت 16:32

مجروحان در بیمارستان هستند، شهدا هنوز دفن نشده‌اند، اما اختلاف میراث فرهنگی و حج و زیارت هر روز پررنگ‌تر می‌شود.


‌اماکن زیارتی- خیمه: پیامدهای شهادت شمار زیادی از هم‌وطنان زائر عتبات عالیات در دو روز پایانی هفته گذشته همچنان توجه رسانه‌های خبری را خود جلب کرده است. واکنش‌ها در محکوم کردن این فاجعه انسانی از پیام مقام معظم رهبری آغاز شد و شمار بسیاری از مراجع عظام تقلید  نیز در محکومیت آن بیانیه صادر کردند. خطبه‌های نماز جمعه تهران نیز رسانه دیگری بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های آن به انتقاد از نیروهای آمریکایی پرداخت که در تامین امنیت عراق ناتوان و سهل‌انگار هستند.

مجامع جهانی نیز در برابر وسعت این رویداد ساکت نماندند. شوراي امنيت سازمان ملل متحد با صدور بيانيه‌ای خود بر لزوم بازداشت و محاکمه عاملان، طراحان و حاميان مالي حملات و جنايت‌هاي تروريستي در عراق تاکيد کرد؛ شوراي امنيت از همه کشورها خواست در اين زمينه با دولت عراق همکاري کنند. دولت عراق نیز بررسی ویژه‌ای را در این مورد آغاز کرد و حتی به سرنخ‌هایی نیز در مورد عوامل این عملیات تروریستی رسیده است.

رئیس‌جمهور نیز در نامه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی وی را مسئول پیگیری ریشه‌های این فاجعه کرد. نامه‌ای که البته جدای از اهمیت آن به سبب تاکید رییس‌جمهور بر پیگیری داخلی و خارجی رحیم‌مشائی، یادآور اختلاف‌نظر به وجودآمده در مورد تابعیت اداری سازمان حج و زیارت است.

اختلاف بر سر مدیریت حج و زیارت
پیش‌تر و به دنبال مصوبه شورای‌عالی اداری سازمان حج و زیارت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منفک و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ملحق شده بود. بر همین اساس نیز مشائی «علی لیالی» معاون پارلمانی خود را به عنوان سرپرست این سازمان منصوب کرد. این انتصاب با موضع‌گیری آیت‌الله ری‌شهری روبرو شد،‌ زیرا بر اساس قانون تغییر رئیس این سازمان باید با هماهنگی نماینده ولی‌فقیه در امور حج‌ و زیارت انجام شود. آیت‌الله ری‌شهری به این نکته نیز اشاره کرد که این تغییر جابه‌جایی در ساختار اداری سازمان حج بدون اخذنظر رهبری انجام شده است و افزون بر آن انتصاب سرپرست نیز با نظر او نبوده است و شانیت قانونی ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت، مصطفی خاکسار قهرودی، در هنگامه این عزل و نصب در سفر به عربستان سعودی و در حال رایزنی در مورد مسائل حجاج ایرانی بود و عزل وی در حال انجام یک سفر بین‌المللی در عمل به معنای نفی دلیل حضور او در عربستان به شمار می‌رفت. به همین دلیل آیت‌الله ری‌شهری تاکید کرد از نظر او قهرودی همچنان رئیس سازمان است و باید با «جدیت» به کار خود ادامه‌دهد.

اندکی بعد از نامه ری‌شهری علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با خبرگزاری دولت، ایرنا، گفت که به حساسیت‌ها در مورد قانون واقف است و هنوز رئیس جدید سازمان منصوب نشده است.

وضعیت بازماندگان و شهدا
نیمی از مجروحان فاجعه اکنون همچنان در بیمارستان‌های قصر شيرين، سرپل ذهاب، اسلام آباد و امام خميني(ره) و طالقاني و امام رضا(ع) در استان کرمانشاه بستری هستند. تمام اجساد به کشور بازگردانده شده‌اند و در بهشت‌زهرای تهران در انتظار شناسایی هستند. نکته مهم در مورد زائران آسیب‌دیده در این است که آنها همگی خارج از نظارت سازمان حج راهی عتبات شده بودند و به همین دلیل از حمایت‌های متداول این سازمان بی‌بهره مانده‌اند. تا جاییکه معاون این سازمان، در گفتگو با یکی از بخش‌های خبری سیما، رسیدگی به احوال این هموطنان را از وظایف سازمان حج ندانست.
سخنی که به نظر می‌رسد ریشه در اختلاف‌های اخیر داشته باشد و بیش از هرچیز نشانگر این است که زائران قربانی ترور، در مرحله بعد از آن قربانی اختلاف‌نظرهای اداری و دولتی نیز شده‌اند.


کد مطلب: 6404

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6404/مردم-قربانیان-مضاعف

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir