«اطلس شيعه» رونمايي شد

رسول جعفريان: شيعه مكتب تفكر و انديشه است

19 ارديبهشت 1388 ساعت 22:25

خيمه - كتاب: كتاب «اطلس شيعه» تاليف رسول جعفريان كه به جغرافيا، تاريخ و فرهنگ شيعه مي پردازد، عصر امروز در سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب رونمايي شد.


با حضور سردار نجار، وزير دفاع و صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي موسوي گرمارودي، استاد جعفر المهاجر از لبنان و جمعي ديگر از انديشمندان داخلي و خارجي، كتاب «اطلس شيعه» رونمايي شد.
در اين مراسم نگارنده كتاب با اشاره به اينكه بهترين راه براي شناخت يك دين، مذهب و فرهنگ، شناخت جغرافياي آن است، گفت: «براي اينكه نشان دهيم قبايل عرب چگونه به ايران مهاجرت و تشيع را در قم مستقر كردند، بهترين راه، تدوين اطلس جامعه شيعه بود.»
رسول جعفريان افزود: «در اين كتاب چهره فرهنگي تشيع نيز با تمركز بر شيعيان بغداد، رفت و آمد لبناني ها در ايران، نقشه مسير حركت بزرگاني همچون شهيد ثاني و ملاصدرا نشان داده شده است.»
وي با بيان اينكه «تلاش كردم روزگار معاصر را به گذشته وصل كنم» اظهار داشت: «در تشيع به هيچ وجه برخوردهاي افراطي را نمي پسنديم و ضمن انكه شيعيان هميشه با اهل سنت برخورد مسالمت آميز داشته اند، هر زماني كه مورد هجمه واقع شده اند، با سلاح انديشه از خود دفاع كرده اند.»
وزير دفاع نيز در اين مراسم قلم را ابزاري براي تكامل انديشه هاي بشر دانست و افزود:« در اين كتاب تاريخ شيعه، از دل جغرافياي آن به تصوير كشيده شده است و ما را قادر مي سازد با چيستي جمعيت، پراكندگي، جغرافيايي شيعه و اينكه چگونه وارد كشور شده و رشد پيدا كرده است، آشنا شويم.»
در اين مراسم جعفر المهاجر از لبنان در سخناني به اهميت جمهوري اسلامي ايران به دليل چاپ چنين سند محكمي اشاره كرد و از كشورهايي كه قدرت شيعه را تهديد مي كنند، ابراز نگراني كرد.
علي موسوي گرمارودي نيز به قرائت اشعاري در رثاي حضرت زينب(س) پرداخت. در اين مراسم چهار جلد از كتاب به كتابخانه هاي ملي، مجلس شوراي اسلامي، آستان قدس رضوي و حوزه علميه قم اهدا شد.
سردار مطفي نجار نيز به پاس تلاش هاي رسول جعفريان و كساني كه وي را در اين حركت ياري كرده اند، يك سفر حج عمره اهدا كرد.
«اطلس شيعه» كه تصويري جغرافيايي، تاريخي و فرهنگي از شيعه، از آغاز تا كنون را ارائه مي دهد، در قطع رحلي بزرگ، در 744 صفحه از سوي سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح به چاپ رسيده است.
اين كتاب 14 فصل دارد كه با سرفصل هاي «آغاز تشيع»، «امامان شيعه»، «تشيع در شهرهاي ايران»، «دولت هاي شيعه در ايران»، «تشيع در عراق»، «تشيع در جزيره العرب»، «تشيع در شامات»، «تشيع در آفريقا»، «تشيع در شبه قاره و افغانستان»، «تشيع در قفقاز و تركيه»، «تشيع در اروپا» و «تشيع در آمريكا» نامگذاري شده است.


کد مطلب: 6581

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6581/رسول-جعفريان-شيعه-مكتب-تفكر-انديشه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir