واکنش مراجع به نمایش تصویری از امام حسین(ع)

20 ارديبهشت 1388 ساعت 11:48

فرهنگ-خیمه: مراجع و علمای قم نسبت به ساخت سریالی در کویت که در آن چهره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به نمایش در می‌آید، اعتراض کردند.


نیمه فروردین ماه خبر ساخت این سریال منتشر شد که همان زمان با عکس‌العمل حجت‌الاسلام محمدباقر مهري، نماينده شيعيان کويت روبرو شد. حال و در روزهای اخیر مراجع و علمای قم نیز در سخنان و نامه‌هایی جداگانه نسبت به ساخت این سریال واکنش نشان دادند.

آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در پاسخ به سئوال ایرنا این فیلم را بر خلاف مستندات تاریخی دانست و هدف آن بی‌گناه جلوه‌دادن معاویه خواند: «به طوري كه آگاهان مي‌گويند اين سريال ضد شيعي است و هدف آن بي‌گناه جلوه‌دادن معاويه و يزيد است كه بر خلاف تمام مدارك تاريخي و مخالف اجماع علماي شيعه است و بعيد نيست كه هدف از آن ايجاد اختلاف بين شيعه و اهل سنت و درگيري ميان آنها و بهره برداري دشمنان اسلام باشد، بنابر اين تهيه چنين سريالي حرام و مخالف مصالح اسلام و از هر نظر محكوم است.»

همچنین آيت‌الله سبحاني در پاسخ کتبي به استفتاء، در خصوص فيلم الاسباط گفت که تهیه‌کنندگان این فیلم نسبت به خاندان رسالت حسن نیت ندارند و از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواست جلوی ساخت این فیلم را بگیرند.

پیش از این نیز آیت‌الله نوری همدانی در سخنانی ساخت این سریال را به نفوذ وهابیون در کویت نسبت داده بود. ایشان ساخت این سریال را در ادامه کاریکاتورهای موهن نسبت به پیامبر ارزیابی کرد و از همه مسلمانان خواست جلوی تکرار یک سلمان رشدی دیگر را بگیرند.

پیشتر محمد العنزي، تهیه‌کننده اين سريال هدف از توليد آن را تلاش براي تقريب شيعه و سني با نشان دادن گوشه‌هايي از تاريخ که به احترام اهل بيت(ع) و حسن ظن ميان صحابه متمايز بود و همچنين نشان‌دادن توطئه‌هاي يهوديان از طريق شخصيت عبدالله‌بن‌سبا و نقش وي در فتنه‌انگيزي ميان مسلمانان عنوان کرده بود.

وزیر اوقاف سوریه، جایی که قرار است سریال در آن ساخته شود، گفته بود که بدون اجازه مراجع شیعه این مجموعه در خاک سوریه ساخته نخواهد شد.


کد مطلب: 6586

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6586/واکنش-مراجع-نمایش-تصویری-امام-حسین-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir