تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۳۸
۰
کد مطلب : ۶۶۱۲

«محرم در تفت» در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس ايران ثبت شد

«محرم در تفت» در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس ايران ثبت شد
مراسم عزاداري محرم در شهرستان تفت در فهرست آثار ملي ثبت شد.
آيين محرم در شهرستان تفت از زمان‌هاي گذشته تاکنون از شور و هيجان معنوي خاصي برخوردار است و همه ساله دل‌هاي خيل مشتاقان اباعبدالله(ع) را به خود جذب مي کند.

از این رو به تلاش سازمان میراث فرهنگی، این آيين معنوي، در اجراي ماده 12 کنوانسيون بين‌المللي حفظ ميراث فرهنگي ناملموس و نظر به قانون الحاقي جمهوري اسلامي ايران به کنوانسيون مذکور مصوب سال 82 ثبت شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از فرمانداري تفت، اين موضوع در نامه مشترک مدير کل ثبت آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعي و معاون سازمان ميراث فرهنگي کشور به اين فرمانداري اعلام شد.

عزيزالله سيفي، رییس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، در گفتگو با فارس نیز اعلام کرد: مراسم ويژه عزاداري در محرم در شهرستان تفت به شماره 31 در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس كشور به ثبت رسيده است.

وي با اشاره به برنامه‌هاي ويژه اين ايام و برگزاري آيين محرم در شهرستان تفت بيان داشت: «مراسم ویژه عزاداری به‌خصوص در صبح و ظهر عاشورا كه همراه با برپايي آيين سنتي نخل‌برداري است، جذابيت معنوي خاصي دارد و دوستداران امام حسين (ع)‌ همه ساله در اين روز از سراسر استان و ديگر شهرهاي كشور براي شركت در اين آيين معنوي به اين منطقه از كشور سفر مي‌كنند».

وي حسينيه شاه‌ولي شهرستان تفت را مركز تجمع عزاداران اين شهرستان ذكر كرد و گفت: «در روزهاي عاشورا و تاسوعا در اين مكان مراسم ويژه‌اي برگزار مي‌شود و هزاران نفر از مردم شهرستان، استان و كشور در آن شركت مي‌كنند كه البته طي چند سال گذشته، بسياري از توريست‌هاي خارجي در اين ايام به در شهرستان تفت حاضر مي‌شوند.»

در سفر معاون سازمان ميراث فرهنگي، در اواخر فرودین ماه سال جاری به استان یزد و بازدید از آثار تاريخي و فرهنگي شهرستان تفت، مقرر شده بود تا در زمينه ثبت آيين سنتي نخل برداري اين شهرستان بعنوان اثر ملي و مذهبي اقدامات لازم صورت گیرد.

شهرستان تفت، با 50 هزار نفر جمعيت، در 20 کيلومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد و داراي يک هزار اثر تاريخي و فرهنگي شناخته شده است که تاکنون 167 مورد آن در فهرست آثار ملي کشور ثبت شده است.

از جمله آثار فرهنگی تفت می‌توان به مجموعه شاه ولي، بازار امام، آب انبار، حسينيه، مسجد امام و بقعه شاه خليل ثاني اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما