گزارشی از همایش نماز و رسانه در تهران

همایشی برای رسانهِ نماز

22 ارديبهشت 1388 ساعت 17:10

مناسک-خیمه: صبح امروز جمعی از اهالی رسانه همراه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در سالن مولوی مرکز همایش های صدا و سیما گردهم آمدند تا در کنار تقدیر از رسانه‌های برتر بر اهمیت نقش نماز به عنوان یک رسانه و ضرورت پرداخت آن در رسانه‌های جمعی تاکید کنند.


درحالی که عقربه‌های ساعت نه و نیم صبح را نشان می‌داد و صندلی‌های مرکز همایش‌های صدا و سیما با استقبال بی‌نظیری رو به رو شده بود، حجت‌الاسلام حميدرضا سليمانی دبير ستاد عالی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد پشت تریبون رفت و مهمترین هدف این همایش یک روزه را «توجه به نماز از نگاه رسانه» دانست.

سليمانی در بخشی دیگر از سخنان خود به عصر جهاني‌شدن اشاره کرد و خواستار استفاده مسلمانان از پيشرفته‌ترين و پيچيد‌ه‌ترين ابزار رسانه‌اي با همه تنوعي كه دارد براي تقويت ايمان نسل جوان شد.

وی در سخنانی دیگر، با بيان اين‌كه نماز ستون دين و دين، ستون فرهنگ و فرهنگ، ستون جامعه است، گفت: جامعه ديني و نظام اسلامي نمي‌تواند از نماز و ياد خدا غافل باشد. از اين منظر نقش رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاري‌ها، صداوسيما و مانند آن كه با فرهنگ عمومي جامعه سروكار دارند، نقش حياتي و تعيين‌كننده‌اي است.

رسانه‌ها با شيوه‌هاي گوناگون نماز را معرفي و يادآوری كنند

دبير ستاد عالی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد همچنین به پیامی از مقام معظم رهبري در اولين اجلاس سراسري نماز در سال 70 اشاره کرد که فرموده‌اند: «رسانه‌ها و به خصوص صداوسيما با شيوه‌هاي گوناگون نماز را معرفي و يادآوري كنند و هميشه در راديو و تلويزيون، نماز در اولويت گذاشته شود و شوق ايمان و عطش ياد خدا در دل‌ها پديد آيد.»

نقش نماز در تنظیم روابط سیاست داخلی و خارجی مطرح شود
صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با قرار گرفتن در جایگاه سخنران در این همایش خواستار تبین نقش نماز در تنظیم روابط اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی شد. محمد حسین صفار هرندی در این اجلاس در سخنانی دیگر به نقش رسانه ها در انتقال مفاهیم ارزشی به مخاطبان اشاره کرد و گفت: قویترین پیامهای دینی را باید غیرمستقیم مطرح کرد تا نتایج عمیق و ماندگاری در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما قدر رسانه‌ها را می‌دانیم و می‌شناسیم اگر رسانه‌ای بر روی موضوعی تمرکز کند توفیق فراوانی در جاانداختن آن دارد، گفت: تأثیر رسانه‌ها چنان است که بسیاری از مواقع گرداننده مسائل روزمره اجتماع هستند، به همین منظور می توانند بسیاری از مسائل را مطرح کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همه سینماها باید جایی به اقامه نماز اختصاص دهند، گفت: بیشتر سینماها و بیمارستان‌ها جایی برای نماز اختصاص داده‌اند. طی سال‌های اخیر برنامه‌سازی‌های صدا و سیما درباره مسائل دینی با غنای هنرمندان همراه بوده و از آنچه موجب وهن مسائل دینی بود فاصله گرفتیم.

صفار هرندی گفت: قوی‌ترین پیام‌ها به صورت غیرمستقیم است اگر توصیه به نماز به صورت غیرمستقیم باشد، تأثیر بسیاری دارد. اگرچه توصیه مستقیم آن آسانتر است. نماز خود رسانه است، علامت است و بالاترین علامت مسلمانان است.

وی با تأکید بر اینکه نماز هویت مسلمانان است، گفت: مسلمانان باید بتوانند و این دغدغه را داشته باشند که هویت خود را پیش روی دیگران و در مجامع بین المللی مطرح کنند.

همچنین وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستين همايش نماز و رسانه خواستار اختصاص بخشی از محتوای روزنامه ها به ترويج فرهنگ نماز شد.

فيلم‌های پرجاذبه‌ آخر شب را حذف كنید
رئيس ستاد اقامه نماز سخنران بعدی این همایش بود. محسن قرائتی که سوال ها است با حضوردر رسانه ملی به آموزش نماز و قران می پردازد سخنان خود را با انتقاد از صدا و سیما آغاز کرد. وی با انتقاد از اين‌كه در برنامه‌ها و فيلم‌هاي تلويزيون مي‌بينيد كه صبح و شروع كار روزانه خانواده‌ها را از صبحانه و بدون نماز صبح نشان مي‌دهند.

همچنین وی از برنامه ریزان صدا و سیما خواست که فيلم‌هاي پرجاذبه‌ آخر شب را حذف كند تا مردم زودتر بخوابند و بتواند براي نماز صبح برنامه‌ريزي كنند.

حجت‌الاسلام محسن قرائتي صبح امروز در همایش نماز و رسانه در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما سخن می گفت با بیان این انتقادات افزود:بايد آموزش عملي نماز در تمام شبكه‌هاي صدا‌وسيما وجود داشته باشد. چرا كه نماز از آن دسته اموري است كه افراد مي‌خواهند با آن خو بگيرند، بنابراين تكرار آن به اين امر كمك مي‌كند.

حجت‌الاسلام قرائتي با اشاره به نماز‌هاي جماعتي كه صدا‌وسيما پخش مي‌كند گفت: اين‌كه يك آيت العظمي و چندين پيرمرد 40 سال به بالا نماز جماعت بخوانند و ما نشان دهيم ترويج نماز نيست، بلكه نماز بايد به‌وسيله نسل جوان ترويج داده شود.

وي با اشاره به اين‌كه نماز بايد از درون بجوشد تصريح كرد: براي تاثير‌گذاري قلم‌ها و تصوير‌ها نيز بايد معتقد باشند. ما اگر تصميم بگيريم آموزش عملي را در تمام شبكه‌ها برقرار كنيم مي‌توانيم در ترويج فرهنگ نماز و نمازخواني در جامعه تاثير‌گذار باشيم.

وي پيشنهاد كرد: شمردن نعمت‌هاي خداوند در تلويزيون مي‌تواند عشق به خداوند و توحيد را در نسل جوان ما افزايش داده و آنها را به سوي نماز تشويق كند. «محسن قرائتي» که همه با شوخی‌هایش در برنامه‌های تلویزیونی آشنا هستند در ابتداي سخنان خود با بيان اين که «ديروز (دوشنبه) شش سخنراني داشته و شش ساعت هم در راه بوده»، گفت: «ديگر نفسي براي حرف زدن ندارم؛ اما شما به نفس من کاري نداشته باشيد؛ جلسه مهم‌تر است.»

در حالی که پیش ازاین اعلام شده بود رييس سازمان صدا و سيما در همايش حضور خواهد یافت و سخنراني می‌کند اما مجری «علي دارابي» قائم مقام سازمان صدا و سيما را به جایگاه سخنرانی فراخواند تا غیبت عزت الله ضرغامی برای حاضرین مشخص شود.

ضرغامی امروز به جمع شرکت‌کنندگان دومين جشنواره سراسري اعتياد و رسانه رفته بود که همزمان با این همایش در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شد.

 قائم مقام سازمان صدا‌وسيما سند راهبردي در حوزه‌ اهتمام به نماز که با توجه به پيام‌هايي مقام معظم رهبري براي اجلاس‌هاي نماز، تدوين شده است اشاره کرد و آن را بهترين سند براي انجام وظيفه در اين خصوص دانست.

علی دارابی با بيان اين‌كه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در كنار صدا‌وسيما مي‌توانند در خصوص رشد و ارتقاي افكار عمومي جامعه تاثير‌گذار باشند و چنين همايش‌هايي نيز در تحكيم اين ارتباط بسيار موثر است گفت: مقام معظم رهبري همواره به اهتمام در اقامه نماز و اين‌كه همه بخش‌هاي حكومتي بايد در اين خصوص فعال باشند و نماز را در اولويت‌ برنامه‌هاي خود قرار دهند تاكيد كرده‌اند.

شوق‌انگيزي، تاكيد بر آموزش عمومي نماز و اين‌كه بايد از هنرمندانه‌ترين ابزار‌ها در خصوص ترويج نماز در جامعه استفاده شود از ديگر بايسته‌هاي مقام معظم رهبري در امر نماز است.

دارابي با اشاره به نقش مهم رسانه‌ ملي در عملياتي‌كردن رهنمود‌هاي مقام معظم رهبري در امر نماز گفت: «در كليه برنامه‌هاي صدا‌وسيما به‌ويژه در سريال‌ها، برنامه‌هاي نمايشي و برنامه‌هاي معارفي و در زمان‌هايي كه پيك مخاطب است (ماه رمضان، محرم و ...) اهتمام قابل توجهي در اين زمينه شده است. »

وي در سخنانی که پاسخ به رئیس ستاداقامه نماز بود نیز گفت: ما تلاش كرديم جلوه‌هاي ويژه‌اي از نماز جوانان و نوجوانان را به تصوير بكشيم. جشنواره‌هاي مختلفي در اين خصوص برگزار كنيم و كتاب‌هاي بيشتري با اين موضوع انتشار دهيم.

قائم مقام سازمان صدا‌وسيما تاكيد كرد: بايد اتاق فكري مركب از صاحبنظران و كارشناسان در راستاي عملياتي‌كردن سند راهبردي رهبري در امر نماز تشكيل شود و سازوكارهاي ويژه‌ اين امر مشخص شود.

تقدیر از ۲۱رسانه برتر در حوزه نماز
مجری با فراخواندن وزیر ارشاد، رئیس ستاد اقامه نماز، قائم مقام سازمان صدا و سيما و دبير ستاد عالی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد زنگ اهدای جوایز را به صدا در آورد.

در این بخش از برنامه ۲۱ رسانه مكتوب، شنيداري و ديداري که در راستاي گسترش فرهنگ نماز تلاش شايسته‌اي انجام داده بودند و از سوي كميته‌ي علمي همايش انتخاب شده بودند معرفی شد.

در حوزه مطبوعات از روزنامه جمهوري اسلامي، روزنامه رسالت، روزنامه كيهان، روزنامه اعتدال، روزنامه حمايت، روزنامه قدس و روزنامه همشهری تقدیر شد.

همچنین در بخش خبرگزاري‌ها، خبرگزاري شبستان، خبرگزاري ايرنا، خبرگزاري مهر و خبرگزاري ايونا و در درحوزه‌ راديو، شبكه راديوي معارف، شبكه راديو و تلويزيوني قرآن مورد تقدیر و سپاس قرار گرفتند.

در حوزه سیما نیز به جز شبکه‌های چهار و پنج از شبکه های اول، دوم و سوم تقدیر شدند و در بخش بين‌الملل شبكه جهاني جام‌جم و واحد مركزي خبر از معاونت سياسي سازمان صدا و سیما انتخاب و معرفی شد.

از جمله برنامه‌های جنبی این همایش برگزاری نمایشگاه عکس نماز و ارائه فعالیت‌های حوزه مطبوعات وزارت ارشاد با موضوع نماز بود که به نمایش گذاشته شد.


کد مطلب: 6647

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6647/همایشی-رسانه-نماز

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir