مبارک از اوباما خواست تا الأزهر را قلب جهان اسلام بداند

thedailynewsegypt.com , 28 ارديبهشت 1388 ساعت 12:23

جهان-خیمه: مصر علت این درخواست را قدیمی‌تر بودن مسجد الأزهر نسبت به سایر مراکز علمی اسلامی ذکر کرده است.


هنگامی که ماه گذشته باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از قاهره مسلمانان جهان را مورد خطاب قرار داد،‌ حاکمان مصر امیدوار بودند که او مسجد الأزهر را قلب مطالعات اسلامی در دنیا خطاب کند.

قرار است ۴ ژوئن اوباما درباره رابطه آمریکا با جهان اسلام صحبت کند و مصر امیدوار است تا الزهر مکان این سخنرانی باشد. سفیر آمریکا در مصر می‌گوید اوباما هنوز در این رابطه تصمیمی نگرفته، اما مقامات امنیتی مصر ادعا کرده‌اند که تیمی امنیتی از آمریکا در حال بررسی الأزهر از لحاظ امنیتی هستند تا برای سخنرانی ۴ ژوئن مصر آماده شود.

الأزهر یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های علمی برای اشاعه علوم اهل‌سنت است که نزدیک به ۱۰۰۰ سال عمر دارد.

از سوی دیگر مقامات الأزهر مدعی‌اند مسجد الأزهر با ۱۰ قرن قدمت مناسب‌ترین مکان برای معرفی به عنوان مرکز فرهنگ و علم اسلام است. «شیخ فوزی زفزف» از اساتید الأزهر مدعی است که این مؤسسه همچون برجی رفیع در میان مراکز علمی جهان اسلام خودنمایی می‌کند.

ماه گذشته که اوباما به مصر سفر کرده بود، «سید محمد تنتاوی» شیخ الأزهر کرسی خود در مسجد الأزهر را در اختیار اوباما قرار داد تا از آن سخنرانی کند. او به اوباما گفته بود اینک در مرزک تنفر از تندروی و مرکز فرهنگ و علم در جهان اسلام قرار دارید.

مسجد و دانشگاه الأزهر ار شیعیان در زمان حکومت فاطمی‌ها در ۹۲۷ سال پیش بنا کردند و در همان زمان قاهره ار پایتخت مصر اعلام کردند. اما پس از مدتی مصر تحت حکومت سنی‌ها درآمد و از آن پس الأزهر که برای نشر «فقه جعفری» ساخته شده بود، به مرکز آموزش «فقه عامه» تبدیل گردید.


کد مطلب: 6716

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6716/مبارک-اوباما-خواست-الأزهر-قلب-جهان-اسلام-بداند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir