تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۰۷
۰
کد مطلب : ۶۷۶۵

انفجار سامرا به منظور اختلاف شیعه و سنی بود

انفجار سامرا به منظور اختلاف شیعه و سنی بود
مقام‌های عراقی نواری را كه شامل اعتراف‌های ابوعمربغدادی، رهبر القاعده در عراق بود برای نخستین بار از زمان دستگیری‌اش در بیست و سوم ماه گذشته در بغداد منتشر كردند.

بغدادی در این نوار صوتی به برخی سوال‌ها كه در رسانه‌ها مطرح شده، پاسخ داده است.

این رهبر القاعده گفته است كه دستگیری‌اش در پی طرحی بررسی شده در مكانی در نزدیكی مسجد النداء در نزدیكی دفتر روزنامه الصباح بوده است.

وی در این نوار صوتی كه شامل بازپرسی از وی بوده گفته است كه روابطی میان حزب بعث منحل شده و گروه «دولت اسلامی عراق» وجود داشته و هر دو گروه دستورات خود را از خارج می‌گرفتند.

بغدادی تاكید كرده است كه برخی از اعضای القاعده با حزب بعث در رابطه بودند و فعالیت‌های خود را با او هماهنگ می‌كردند.

این رهبر القاعده بیان کرده است كه گروه دولت اسلامی عراق از طریق گروه‌هایی در عربستان و سوریه حمایت مالی می‌شده و برخی منابع داخلی این گروه نیز از طریق غارت و باج‌خواهی از پیمان‌كاران و كارمندان تامین می‌شدند.

وی درباره انفجار حرم امام حسن عسگری(ع) در سامراء در سال 2006 گفت: «یكی از مسئولان برجسته القاعده كه در حال حاضر نیز در عراق است به من ابلاغ كرد كه با ابومصعب الزرقاوی، رهبر سابق القاعده دیدار كرده و او گفته است كه باید زمینه را برای ایجاد اختلاف میان شیعیان و اهل سنت فراهم كنیم تا شیعیان را از اهل سنت جدا ساخته و اهداف دولت اسلامی عراق را محقق سازیم.»

البغدادی تصریح کرد: «هدف ما از این انفجار ایجاد آشوب طایفه‌یی و ایجاد درگیری میان شیعیان و اهل سنت بوده است؛این طرحی بود كه با حمایت خارجی انجام شد و من از آن آگاه بودم و یكی از ركن‌های اصلی این طرح بودم.»

سخنگوی طرح امنیتی بغداد در كنفرانس خبری اظهار داشت: «این نوار بخش مختصری از اعتراف‌هایی است كه ابوعمر بغدادی، رهبر القاعده در عراق داشته است.»

قاسم عطا، در پاسخ به سوالی درباره نوار صوتی که پس از اعلام دستگیری البغدادی منتشر و طی آن وی خبر دستگیری خود را تکذیب کرده بود، گفت: «بغدادی اكنون در دست نیروهای امنیتی عراق و در بازداشت به سر می‌برد.»

در همین حال وزارت دفاع آمریكا خبر دستگیری بغدادی را رد كرد و گفت: ما هیچ اطلاعی درباره دستگیری چنین فردی نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما