علمای شیعه

درباره علامه مرتضی عسگری

همشهری آنلاین , 3 خرداد 1388 ساعت 11:43

علامه شيخ مرتضي عسگري (پژوهشگر تاريخ اسلام و حديث شناس) در سال ۱۲۸۴ در ساوه متولد شد.


وي تحصيلات مقدماتي حوزوي خود را را تا شرح لمعه در حوزه علميه قم خدمت استاداني چون امام‌خميني(ره) خواند و سپس از قم به نجف ‌رفت و در نجف در درس‌هاي آيت‌الله حكيم شركت كرد.

علامه عسگري همزمان با شركت در كلاس‌هاي درس آيت الله حكيم در فعاليت‌هاي سياسي آن زمان عراق نيز شركت و همزمان چند دانشكده و بيمارستان و مؤسسه خيريه در عراق تاسيس ‌كرد.

ايشان همچنين در تبادل استاد ميان اين دانشكده‌ها و الازهر مصر نقش مهمي را ايفا مي‌كرد. اكثر افرادي كه اكنون مسئولان عراق هستند، شاگردان مرحوم علامه عسگري و فارغ‌التحصيل دانشكده اصول دين عراق هستند كه ايشان بنا نهاده‌اند.

علامه عسگري تا زمان حكومت صدام در عراق بود و وقتي صدام خواستاردستگيري ايشان شد وي از عراق فرار ‌كرد و به ايران ‌آمد. در ايران هم سه دانشكده اصول دين در تهران، قم و دزفول را بنيان نهاد.

علامه عسگري طي عمر خود كارهاي فرهنگي بسياري انجام داد و بيش از پنجاه كتاب نوشت. اين كتاب‌ها تاثير بسيار زيادي بر مسلمانان گذاشت و بعضي از كتاب‌هاي ايشان در شيعه شدن بسياري نقش مهمي را ايفا كرد.

به طوري كه در طول تاريخ هيچ كس مثل علامه عسگري نتوانست بسياري از غير شيعه‌ها را شيعه كند ،چنانكه گفته مي‌شود توفيقي ايشان در اين زمينه حتي از علامه اميني و سيد شرف‌الدين هم بيشتر بوده است.

از سوي ديگر علامه عسگري مناظرات بسياري در كشورهاي مختلف داشت و معمولا در تمامي مناظرات موفق بود و توانست طرف خود را قانع كند. مناظره‌های علامه عسگري با علماي يهود بسيار معروف است.

مهمترين ويژگي آثار علامه عسگري در اين است كه اولا همه آثارشان را از منابع اهل سنت نوشته است و از كتاب‌هاي اهل سنت استفاده كرده است و ابتكار ايشان هم اين است كه براي اولين بار برخي از صحابه ساختگي را مطرح كرد يعني افرادي كه اصلا وجود خارجي ندارند و شخصيت‌هاي ساختگي‌اند.

ايشان ثابت كرد كه اين افراد به اسم صحابه پيامبر مطرح شده‌اند و حرف‌هايي كه از زبان ايشان نقل شده است دروغ است. اين مهمترين كار ايشان است. علامه عسگري ۱۵۰ نفراز صحابه ساختگي پيامبر را معرفي كرد.

آثار قرآني ايشان نيز بسيار زياد است. كتاب «القرآن الكريم و روايات المدرستين» از جمله اين آثار است. مقصود ايشان از نوشتن اين كتاب اين است كه قرآن در مكتب اهل بيت و در مكتب اهل سنت چگونه معرفي مي‌شود و قرآن را از اين دو ديدگاه بررسي و تفاوت‌هايش را بيان مي كنند.اين كتاب سه جلد است و فقط در سودان خيلي‌ها را شيعه كرده است.

از خصوصيات اخلاقي ايشان اين بود كه بسيار متواضع بودند و هرگز به نام و نشان و مال و ثروت وابستگي نداشت، به طوري كه شايد هيچكس مثل او پيدا نشود كه اعلام كند از هيچ كتابم حق‌التاليف نمي‌گيرم.

علامه عسگري براي هيچ كدام از كتاب‌هايش حق‌التاليف نگرفت و مي‌گفت هر كسي كه دوست دارد مي‌تواند كتاب‌هايم را منتشر كند و از حقوق مادي آن استفاده كند.

مرحوم آيت‌الله العظمي گلپايگاني به علامه عسگري نامه‌اي نوشتند و در آن نامه ذكر كردند كه من از شما خواهش مي‌كنم كه اسم من را در دانشكده خودتان بنويسيد تا روز قيامت جزو خدمت‌گزاران دانشكده اصول دين محشور شوم.

علامه عسگري شب يكشنبه ، (۲۵ شهريور ۱۳۸۵ مصادف با ۴ رمضان ۱۴۲۸ و ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷) در سن نود و هشت سالگي در بيمارستان ميلاد تهران جان به جان آفرين تسليم كرد.

درباره علامه عسگری در خیمه بخوانید:

[عالمی که حق التاليف نمی‌گرفت]
[آبروی آيين]
[برخورد دوگانه با پژوهش ديني در کشور ما]


کد مطلب: 6819

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6819/درباره-علامه-مرتضی-عسگری

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir