« مختار نامه » نشان اقتدار فرهنگی

خبرگزاری فارس , 1 دی 1386 ساعت 13:01

مراسم تجليل و نكوداشت داوود ميرباقري كارگردان سينما، تئاتر و تلويزيون در تالار دانشگاه صنعتي شهر شاهرود برگزار شد.


به گزارش خیمه، در اين مراسم كه به همت انجمن تجليل از چهره‌هاي فرهنگي _ هنري شاهرود و سيما فيلم برگزار شد، هنرمنداني چون احمد‌رضا درويش، بهزاد فراهاني، محمد‌رضا شريفي نيا، ولي‌الله مومني، اكبر عبدي، عبدالله اسكندري حضور داشتند و اجراي اين مراسم را حسين پاكدل برعهده داشت. 

در اين مراسم بخش‌هايي از تئاتر دندون طلا و عشق‌آباد به نمايش درآمد و فيلمي از سخنان هنرمنداني چون حسن پورشيرازي، داريوش فرهنگ، حسين خسروجردي، امين تارخ، ضياءالدين دري، اكبر زنجانپور، انوشيروان ارجمند، رضا رويگري و سيروس گرجستاني كه در مورد داوود ميرباقري و كارهايش صحبت مي‌كردند، به روي پرده رفت.
 
در اين مراسم، محبي مسئول انجمن تجليل از چهره‌هاي فرهنگي _ هنري شهر شاهرود و رحيمي فرماندار اين شهر نيز درمورد جايگاه داوود ميرباقري در فرهنگ و هنر امروز ايران سخنراني كردند. 

همچنين بهزاد فراهاني پس از حضور در صحنه به ذكر خاطراتي از سريال امام علي پرداخت و مهمترين ويژگي‌هاي داوود ميرباقري را صبوري، احترام به بازيگران و عشق به كار دانست.
 
فرهاد اصلاني از بازيگران سريال مختارنامه نيز پس از حضور بر صحنه با خواندن اولين ديالوگ‌هاي خود در نقش ابن زياد كه چهار سال پيش اجرا كرده بود باعث شد كه حضار او را تشويق كنند.
 
وي گفت: ميرباقري قبل از هنرمند بودن، يك انديشمند است. در آثارش زواياي زندگي بشر از نظر جغرافيا، خانواده و فرهنگ ملي اجرا مي‌شود و كارهايش از پشتوانه ذهني خلاق برخوردار است. او مثل اثرش زندگي مي‌كند و اين يك زندگي اثر‌آفرين است. 

همچنين رسول جعفريان پژوهشگر و مشاور ميرباقري نيز در بخش ديگري از اين بزرگداشت، گفت: ميرباقري علاوه بر اين كه يك چهره هنري است، يك محقق به شمار مي‌رود و در زمينه كارهاي تاريخي، هنرمندي مبتكر و خلاق است به گونه‌اي كه متن‌ كارهايش نه تنها از حيث سبك و سياق، بلكه از جنبه پژوهش، داراي ويژگي است. 

او افزود: در ساخت فيلم‌هاي مذهبي-تاريخي نبايد به شكل مستقيم به سراغ ائمه و معصومين رفت بلكه بايد در حاشيه حركت كرد تا حقايق بيشتري از زندگي آن‌ها به تصوير درآيد و «ميرباقري» نيز چنين روشي دارد. 

در ادامه داوود ميرباقري براي دريافت لوح تقدير به روي صحنه رفت و گفت: من از اينكه در آستانه 50 سالگي و در زادگاهم، در چنين مراسمي شركت مي‌كنم، بسيار خوشحالم. 

وي سپس با اشاره به كارگرداني مجموعه تلويزيوني تازه‌اش گفت: اگر حمايت مجيد رضا بالا، صدا و سيما و سيمافيلم نبود، من اصلا زير بار ساخت سريال «مختار‌نامه» نمي‌رفتم. 

وي سپس با تشكر از مادرش كه هستي خود را از او مي‌دانست، گفت: زبان رسانه زبان بسيار تاثير‌گذاري است كه متاسفانه در كشور ما جدي گرفته نمي‌شود، در حالي كه اگر يك صدم بودجه تسهيلات را صرف فرهنگ و هنر كرده بوديم اكنون تا به اين حد مشكلات اجتماعي نداشتيم و شاهد بسياري از ناهنجاري‌هاي فرهنگي نبوديم. 

ميرباقري ادامه داد: اگر آمريكا در عرصه جهاني همه بازارها را فتح كرده به خاطر سرمايه‌گذاري و توجه كردن به زبان رسانه است. 

وي افزود: من در «مختارنامه» تمام تلاشم را كردم تا اقتدار فرهنگي نظام جمهوري اسلامي را به تصوير بكشم و شب و روز دعا مي‌كنم كه مختارنامه به نتيجه مطلوب برسد. چون من 5 سال از عمرم را براي اين پروژه گذاشتم و دوست دارم نتيجه كار را به خوبي ببينم. 

اجراي بخشي از موسيقي سريال امام علي توسط اركستر جوانان شاهرود و نمايش بخش‌هايي از سريال مختارنامه از ديگر قسمت‌هاي اين مراسم بود.
 
لوح تقدير «داوود ميرباقري» را نيز «احمد‌رضا درويش» به او تقديم كرد.


کد مطلب: 684

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/684/مختار-نامه-نشان-اقتدار-فرهنگی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir