پاسخ محکم آیت‌الله سیستانی به سخنان امام‌جمعه نجف

شبکة‌ نهرین نت الأخباریة , 10 خرداد 1388 ساعت 10:36

جهان-خیمه: در حالی که امام‌جمعه نجف خواستار تغییر قوانین بر اساس احکام شیعی بود، آیت‌الله سیستانی با این درخواست مخالفت کردند.


در حالی که امام‌جمعه نجف در خطبه‌های این هفته خود خواستار تغییر قوانین به نفع اکثریت شیعیان عراق که تمام مرکز و جنوب این کشور را در دست دارند شده بود، آیت‌الله سید علی سیستانی از مراجع عظام شیعه اعلام کرد که هیچ قانونی بر اساس اکثریت مذهبی یا طایفه‌ای تغییر نمی‌کند و قوانین تنها بر اساس اکثریت آراء نمایندگان مجلس به تصویب می‌رسد.

این سخنان ردی است بر اظهارات صدرالدین قپانچی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و امام‌جمعه نجف که روز جمعه در خطبه‌های نمازجمعه این هفته نجف گفته بود با توجه به در اکثریت بودن شیعیان در عراق، این «حق» شیعه است که بر عراق حکم‌رانی کند.

یکی از مسئولان دفتر آیت‌الله سیستانی که نخواسته بود نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری «فرانس پرس» گفته بود: «قطعا نظر آیت‌الله با نظر قپانچی متفاوت است.» او ادامه داده بود: «به هیچ عنوان نظر آیت‌الله سیستانی درباره تصویب قوانین در عراق و تغییر حاکمیت بر اساس نظر احزاب مختلف و طوایف و مذاهب گوناگون، تغییر نخواهد کرد.» این منبع افزوده بود که قپانچی به نظرات سیاسی آیت‌الله سیستانی و سایر مراجع توجهی نمی‌کند.

در حال حاضر نه منصب از مناصب کلیدی عراق مانند نخست‌وزیری، چند تن از وزرا، ریاست پارلمان و نواب آن‌ها و چند تن از معاونین رئیس‌جمهور در اختیار شیعیان است. سایر طوایف مانند اکراد سنی و اعراب سنی در مجموع تنها سه منصب وزارت در دست دارند.


کد مطلب: 6928

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/6928/پاسخ-محکم-آیت-الله-سیستانی-سخنان-امام-جمعه-نجف

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir