هنر عاشورایی

درباره خورشيد كاروان

18 خرداد 1388 ساعت 12:03

خیمه - هنر: نمایشنامه «خورشيد كاروان» توسط مهدی متوسلی و بر اساس نمايشنامه «هیهات من الذله» نوشته ابوالقاسم حیادار نوشته شده است.


نمايشنامه «هیهات من الذله» مربوط به دوازده منزل طی شده از کربلا تا شام است که ابوالقاسم حیادار آن را حدود شصت سال پیش در کربلای معلی نوشته است.

ماجراى نمايش مربوط به شبى است كه شمر، كاروان اسيران كربلا را نزديك ديرى نگاه مى‌دارد و برخورد میان مسیحیان دیر و اسرای کربلا و چگونگی از حوادث و اتفاقاتی که بر آنها رفته است، داستان این نمایشنامه را جذاب کرده است.

نمایش «خورشید کاروان» یکی از آثار پرطرفدار نمایشی کشورمان درباره حماسه کربلا و عاشورا است و تاکنون بیش از ۱۸ بار به اشکال مختلف و توسط گروه‌های گوناگون اجرا شده است.

این نمایش توسط کارگردان‌های مختلفی همچون حسين مسافر آستانه، محمود فرهنگ، حسين نورايي اجرا شده است و مداح آن حاج محمد سراج است.

این نمایش با بش از ۷۰۰ اجرا ميزبان ۶۰۰ هزار تماشاگر بوده و در سال ۱۳۸۶ نیز حدود ۳۵۰ اجرا توسط هفت گروه در شهرستان‌های تهران، قم،‌ تبریز، ارومیه، شوشتر، دزفول و ماهشهر داشت.

نمایش «خورشید کاروان» همچنین در مدرسه بین‌المللی امام خمینی قم اجرا شد و نیز اولین نمایشی‌است که در حوزه علمیه به روی صحنه رفت.

این نمایش در سال86 در هلند و در سال 87 در انگلستان نیز اجرا شد.

در «خورشید کاروان» انوشيروان ارجمند، فرهاد بشارتی، كرامت رودساز، اسدالله بابايی، علی عابدينی، سيدعلی ميرامينی، محمد نصراللهی و محمدجعفر عظيمی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«خورشيد كاروان» با بهره گيرى از موسيقى هاى مختلف و معروف كليسايى و اسلامى و تلفيق استادانه آنها با هم، با مدد گرفتن از دكور مناسب، مخصوصا مجسمه عيسى بن مريم، تماشاگر را به خود جذب می كند.


کد مطلب: 7046

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7046/درباره-خورشيد-كاروان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir