تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۹
۰
کد مطلب : ۷۰۴۷

پیروزی حزب آزادی در انتخاب هلند

پیروزی حزب آزادی در انتخاب هلند
حزب هلندی «آزادی» به رهبری گریت وایلدرز در انتخابات پارلمانی روز جمعه اروپا به پیروزی درصدی ۱۷ دست یافت. وایلدر که اساس مبارزه انتخاباتی‌اش را بر سخت‌گیری بر مهاجران و نیز عدم نزدیکی بیشتر با اروپا استوار کرده بود، انتقادات تندی نیز از اسلام کرده است.

حزب آزادی با کسب ۱۷ در صد آرا در این انتخابات پس از حزب دموکرات مسیحی هلند، با نزدیک ۲۰ درصد آرا، در رتبه دوم ایستاد. وایلدرز بیشترین آرا خود را در دومین شهر پرجمعیت‌ و نیز جرم‌خیزترین شهر هلند یعنی روتردام به دست آورده است.

وایلدرز پس از ساخت فلیمی تحت عنوان «فتنه»  در سال ۲۰۰۸ و تهدید به مرگ از طرف مسلمانان هلند تحت حفاظت شدید پلیس هلند قرار گرفت. فیلم فتنه دربرگیرنده انتقادات و توهین‌هایی تندی نسبت به قرآن است که از طرف
مسلمانان توهین به اسلام و قرآن تعبیر شده است.

وایلدرز دز سال ۲۰۰۶  حزب آزادی را تاسیس کرد اما از ۱۲ فوریه امسال به علت انتقادات تندی که متوجه اسلام کرد از سفر به بریتانیا منع شد. او در سخنرانی‌های متعدد خود در اروپا و اسراییل نسبت به رشد اسلام سیاسی در اروپا به شدت هشدار داده است.

آن طور که رانی رفتانیل-رییس یک سازمان طرفدار اسراییل در هلند- به جوراسلیم پست می‌گوید: مسئله اساسی در این انتخابات بر محور «نزدیکی یا دوری از سیاست‌های اروپا» پایه‌ریزی شده بود.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان عقاید سیاسی وایلدرز را اسراییلی‌گرا می‌دانند. وی پس از پیروزی گفت این انتخابات نشان داد مردم به دنبال«هلندی متفاوت» هستند و ما برنامه‌های زیادی برای انتخابات ۲۰۱۱ داریم. 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما