شهرهای اسلامی

درباره «قیروان»

خبرگزاری مهر , 19 خرداد 1388 ساعت 10:38

قیروان شهری است در تونس که در ۱۶۰ کیلومتری تونس پایتخت این کشور قرار دارد و در دوران فتوحات اسلامی نقش استراتژیکی ویژه‌ای داشت.


عقبة‌بن‌نافع سردار مسلمان، این شهر را در سال ۵۰ هجری/ ۶۷۰ میلادی که آغاز فتوحات اسلامی در آفریقا بود، فتح کرد. وی این شهر را به منظور استقرار مسلمانان ساخت تا بتواند اسلام را در آفریقا اشاعه دهد. از این رو این شهر مهمترین و قدیمی‌ترین شهرهای اسلامی بلکه نخستین شهر اسلامی در آفریقا است که در واقع آغازگر تاریخ تمدن اسلام در مغرب عربی است.

وی زمانیکه وارد این شهر شد اهالی قیروان را جمع کرد و گفت: «خداوند این شهر را سرشار از علما و فقها گرداند و با اسلام عزت یابد. پروردگارا این شهر را از هتک حرمت و آتش برحذر دار.»

از آن دوران به بعد قیروان به شهری مترقی شهرت یافت به ویژه در دوران اغالبی‌ها (سلسله اغالبی) که مرکز علم و فرهنگ بود و بیشتر اندیشمندان و علما از شهرهایی چون بغداد، کوفه، بصره و حتی یونان به این شهر می آمدند تا علوم مختلف را در آن فراگیرند. اغالبی‌ها قیروان را به عنوان پایتخت برگزیدند و تمام تلاش خود را برای آبادانی آن به کار بردند و قیروان مرکز تمدن و فرهنگ طی عصرهای مختلف شد.

از ویژگی‌های این شهر می‌توان به ساخت بیت‌الحکمه به عنوان نخستین دانشگاه اسلامی که مرکز تجمع اندیشمندان و علمای بزرگ جهان بود اشاره‌کرد که فعالیت‌های علمی و فکری بسیاری در آن شکل می‌گرفت. به‌طوری‌که شیخ سحنون و مالک بن انس علمای بسیاری را پرورش و رشد دادند.

مسجد عقبةبن‌نافع در قیروان
هر چیزی در قیروان با عظمت و بزرگی اسلام ساخته شد. به ویژه مسجد عقبة‌بن‌نافع به عنوان بزرگترین آثار اسلامی در آفریقا به شمار می‌رود. این مسجد تاریخی با برخورداری از تزئینات زیبا و برجسته یکی از آثار باستانی و مفاخر مهم جهان اسلام است که نه تنها الگویی برای ساخت مساجد آفریقایی بود، بلکه بسیاری از معماران غربی نیز از آن الهام می‌گرفتند. مساحت مسجد در ابتدا بسیار کوچک بود، اما با گذشت زمان و با اهتمام خلفا و امرا در مراحل مختلف تاریخ اسلام تغییرات زیادی در آن ایجاد کردند. گلدسته مسجد عقبه از زیباترین گلدسته‌هایی است که مسلمانان در آفریقا آن را بنا کردند و همه گلدسته‌هایی که پس از آن در کشورهای آفریقایی ساخته شدند بر اساس این مسجد بود و جز در موارد نادر با آن اختلاف ندارند.

همانطور که کوردوبا (قرطبه) در اندلس و فاس در مراکش نقشی اساسی و مرکز علمی بودند، قیروان نیز از نخستین مراکز علمی در آفریقا بود و نقش کلیدی در تدریس و پرورش و اشاعه علوم دینی داشت.

معماری این شهر در دوران فاطمی‌ها به اوج خود رسید به طوریکه بناهای تاریخی به منظور ارائه ابعاد معنوی علمی و معرفتی این شهر ساخته شد که در قرن ۱۲ به شهری دینی تبدیل شد که فعالیت‌های دینی آن در ماه مبارک رمضان و میلاد پیامبر اکرم (ص) بسیار برجسته بود.

با توجه به جایگاه برجسته اسلامی و تمدنی قیروان، زین‌العابدین‌بن‌علی رئیس‌جمهور تونس دستور دارد برای نگهداری و حفاظت از شهر تاریخی و دینی قیروان طرحی ارائه شود، تا از بافت عمرانی آن محافظت و از دستاوردهای تاریخی، تمدنی و اسلامی این شهر به خوبی حفاظت شود. همچنین طی این طرح مسجد عقبة بن نافع را بازسازی و ترمیم شد.

از برجسته‌وترین مراکزی که در این شهر تأسیس شده مرکز مطالعات قیروان است که در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد و وظیفه اصلی آن معرفی تمدن اسلامی و تمدنهای دیگر انسانی در زمینه های مختلف و علوم و معارفی بود که به فهم اسلام کمک فراوانی می‌کند.

تأسیس مرکزی برای ترمیم دستنوشته‌ها در سال ۱۹۹۵ نیز در آفریقا و جهان عرب منحصر به فرد بود. به مناسبت میلاد حضرت محمد(ص) مسلمانان از همه شهرها به قیروان سفر می‌کنند تا از جشن‌های ویژه این روز بهره‌مند شوند. تزئین خیابان‌ها و بازارهای قدیمی، لباس‌های زیبای محلی و نورپردازی زیبا قیروان را برجسته کرده است. به ویژه تهیه شیرینی ویژه این روز به نام مقروض که با خرما، گردو و عسل و روغن تهیه می‌شود.


کد مطلب: 7070

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7070/درباره-قیروان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir