کوروش زارعی: دین و مذهب شاخصه‌های مهم نمایش «پرنیان هفت‌رنگ» است

19 خرداد 1388 ساعت 14:12

فرهنگ-خیمه: نمایش «پرنیان هفت‌رنگ» تاریخ تطور پوشش اسلامی – ایرانی را با فرازهایی از احادیث ائمه معصومین(ع) به روی صحنه می‌آورد.


نمایش «پرنیان هفت‌رنگ» با محوریت بررسی پوشش اسلامی – ایرانی، از ۲۳خرداد ماه ساعت نه شب، در تالار وحدت به روي صحنه خواهد رفت.

کوروش زارعی، کارگردان نمایش «پرنیان هفت‌رنگ» در گفتگو با خبر نگار خیمه گفت: «در نمایش «پرنیان هفت رنگ» به هفت حکومت موثر در تغییر پوشش و حجاب ایرانیان اشاره می‌شود که داستان با هبوط آدم و حوا و اهدای حجاب و پوشش به عنوان هدیه‌ای از جانب خدا آغاز می‌شود و سپس به ورود آريايي ها به ايران، هخامنشيان، ساسانیان، صفويان، قاجاریه، پهلوي، پيروزي انقلاب اسلامي و دوران معاصر اشاره خواهیم داشت.»

زارعی بیان کرد: «در این نمایش به فرازهایی از احادیث پیامبر(ص)،  امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) درخصوص پوشش اشاره و بیانات آنها را  با دراماتیزه کردن در قالب دیالوگ استفاده می‌کنیم.»

وی تصریح کرد: «در این نمایش در ارتباط با هر سلسله و حکومت، اتفاقات مهمی که در شکل حجاب ایرانیان موثر بوده، انتخاب شده است.»

آشنایی اسکندر با لباس ایرانی پس از حمله به ایران و علاقمندی به آن، دعوت شدن خسرو پرویز به اسلام از سوی پیامبر(ص)، ترک برداشتن ایوان مدائن در هنگام تولد پیامبر(ص)، ازدواج شهربانو و امام حسین(ع)، دستور کشف حجاب توسط رضاخان و نیز وقوع انفلاب اسلامی، ‌از جمله رخدادهای مهم پیوند ایران و اسلام است که در این نمایش به آن اشاره می‌شود.

زارعی با بیان اینکه تابلوی پایانی این نمایش نیز پوشش اقوام مختلف ایرانی است، افزود: «در این نمایش از شیوه نمایش ایرانی مانند نقالی،‌ پرده‌خوانی و‌ سایه در کنار حرکات موزون استفاده کرده‌ایم.»

اين نمايش را علي رضايي نوشته است و وفا طرفه، عامر مسافر آستانه، محسن گودرزي، علي براتي، بهاره فاضل، حميد جوکار به همراه ۳۰ نفر دیگر در آن نقش‌آفرینی مي‌کنند.

سایر عوامل اين نمايش عبارتند از: پيام فروتن، طراح صحنه. حسن رونده، دستيار کارگردان و برنامه‌ریز. سعيد ذهني، آهنگساز. نادر رجب زاده، طراح حرکات موزون. سیروس همتی، ‌دراماتورژ.

اين نمايش از ۲۳تا ۲۷خرداد ماه ساعت نه شب، در تالار وحدت، اجرا خواهد داشت.


کد مطلب: 7076

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7076/کوروش-زارعی-دین-مذهب-شاخصه-های-مهم-نمایش-پرنیان-هفت-رنگ

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir