واكنش‌ها به نتايج انتخابات پارلماني لبنان

اوباما: واشنگتن از دولت آينده‌ لبنان حمایت می کند

20 خرداد 1388 ساعت 12:59

خاورمیانه- خیمه: انتخابات پارلمانی لبنان که به پیروزی ائتلاف ۱۴مارس به رهبری سعد حریری انجامید واکنش های نسبتا مشابهی را در داخل و خارج لبنان در پی داشت؛ در این انتخابات حزب‌الله و متحدانش توانستند ۵۷کرسی از ۱۲۸ کرسی مجلس لبنان را به خود اختصاص دهد.


ميشل سليمان، رييس جمهور لبنان، پس از اعلام نتايج رسمي انتخابات اين كشور از احزاب سياسي خواست تا در زمينه‌ اصلاحات داخلي كه مهمترين برنامه‌ انتخاباتي احزاب لبناني را تشكيل داده بود، با يكديگر همكاري كنند.

وي تحقق اين امر را جهت حفظ ثبات داخلي لبنان ضروري دانست. ميشل سليمان در بخشی از سخنان اش ابراز اميدواري كرد كه گروه‌هاي سياسي لبنان با توجه به تهديدهاي سياسي و اقتصادي پيش روي كشور با يكديگر همكاري كنند. 

نبيه بري، رییس پارلمان لبنان، بعد از ديدار با جيمي كارتر  ریيس جمهوري اسبق آمريكا و ناظر بر انتخابات پارلماني اخير لبنان گفت: «انتخابات پارلماني از نظر لبناني‌ها نشانه همبستگي و وحدت است. وي در یک کنفرانس خبری گفت: ملاحظه كرديد كه انتخابات با وجود همه مشکلات برگزار شد و بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه انتخابات نشانه وحدت است.»

بان‌كي‌مون، دبير كل سازمان ملل متحد نیز بیان کرد: «برگزاري انتخابات و تشكيل دولت جديد دو مرحله‌ مهم و جديد در راه فعال‌سازي موسسات و سازمان‌های سياسي لبنان است.»

از سوي ديگر باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا در بيانيه‌اي ضمن استقبال از نتايج انتخابات پارلماني لبنان ابراز اميدواري كرد كه اين نتايج به تحقق ثبات در اين كشور منجر شود. وی تاکید کرد دولت آينده‌ي لبنان از حمايت واشنگتن برخوردار خواهد بود.

دولت اسراییل ضمن ابزار خرسندی از برگزاری انتخاباتی آرام و نیز ییروزی ائتلاف 14 مارس در لبنان گفت: دولتي كه در لبنان تشكيل می‌شود، نبايد اجازه دهد تا لبنان پايگاه خشونت عليه اسرایيل و اسراییلي‌ها باشد. 

حضر نورالدین، عضو شوراي مركزي حزب‌الله لبنان نیز گفت: «ما اميدواريم كه اين دولت تشكيل شود تا تمام گروه‌هاي لبناني در تصميم‌گيري شركت داشته باشند.با اين حال اپوزسیون طي روزهای آینده منتظر است كه نظر جريان حاكم را درباره تشكيل دولت ائتلافي بدانند.»


کد مطلب: 7082

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7082/اوباما-واشنگتن-دولت-آينده-لبنان-حمایت-می-کند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir