کارگردان تئاتر :

عده‌ای تئاتر دینی را در تملک خود درآورده‌اند

26 خرداد 1388 ساعت 14:19

فرهنگ – خیمه: نصرالله قادری، کارگردان تئاتر، از حضور کسانی که دین را در تملک خود قرار داده‌اند و اجازه نمی‌دهند دیگران و به خصوص هنرمندان از آن استفاده کنند، گلایه کرد.


فعالیت در تئاتر با موضوعات دینی و مذهبی تا چه اندازه مورد استقبال هنرمندان تئاتر قرار دارد؟

عده‌ای دین را در تملک خود قرار داده‌اند و اجازه نمی‌دهند دیگران وبه خصوص هنرمندان از آن استفاده کنند. اینان مدام به هنرمندان تئاتر ایراد می‌گیرند که کارهای‌تان مطابق با دین نیست و معتقدند تنها آنچه آنان می‌گویند، درست است. این امر باعث شده است تا هنرمندان به علت هراس از ایراد گرفتن‌های این افراد، کمتر علاقمند باشند فعالیتی در زمینه به قالب هنر درآوردن مفاهیم ناب دینی داشته باشند و انگیزه بالایی برای کار در این حوزه ندارند.

چه اتفاقی باید رخ دهد تا این سوءتفاهمات برطرف شود و میان هنرمندان و کسانی‌که خود را متولی دین می‌دانند پیوند ایجاد شود؟

در طول تاریخ به ندرت پیش آمده که چنین معجزه‌ای رخ دهد همچنان‌که اعدام عین القضات، به دار آویختن حسین‌ابن‌منصور حلاج و نمونه‌های بی‌شماری از این اتفاقات، همیشه در طول تاریخ وجود داشته و دارد.

آیا تئاتر ظرفیت بیان مفاهیم دینی را دارد؟

دین، بطن‌های مختلف دارد. برخی بطون را نه تنها هنر بلکه عرفان و فقه هم نمی‌توانند به بیان آن بپردازند. هنر تنها می‌تواند برخی از این بطون را به نمایش درآورد. قطعا همه مفاهیم دینی را نمی‌توان در قالب تئاتر به نمایش درآورد همچنان‌که برخی از این مفاهیم در عالی‌ترین شکل هنر که موسیقی است نیز امکان بیان ندارد.

وضعیت کارهای تئاتری انجام شده در حوزه دین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هرچه نمایشی خود را درگیر شعارپردازی و برداشت‌های سطحی از دین کند، راحت‌تر می‌تواند به اجرا درآید و مشمول بودجه‌های کلان و اقسام وانواع و اقسام امکانات خوب می‌شود اما اگر در نمایشنامه‌ای از ذات دین و هسته آن سخن گفته شود، کار را برای اجرای آن سخت می‌کنند.

من تئاترهای دینی را به سه بخش تقسیم می‌کنم. دسته اول تئاترهای شعاری، مجلس گرم‌کن و روضه خوانی است؛ دسته دوم کارهایی است که مطلقا ضد دین است و به نام کار دینی ارائه می‌شود. این دسته از آثار نمی‌توانند به درستی و خوبی از دین دفاع کنند، لذا با دفاع بد خود به آن ضربه می‌زنند و دسته سوم کارهایی که به اصالت دین توجه می‌کنند و نگاه درستی به دین دارند که این دسته از کارها درکشور ما با محدودیت‌ها ومحرومیت‌هایی مواجه هستند.

نصرالله قادری سال گذشته توانست در جشنواره تئاتر رضوی نمایشنامه «ما سه تن بودیم» حائز رتبه شد. وی همچنین در بخش غیررقابتی همایش آئین‌های عاشورایی سال گذشته، با نمایش «من قاضی‌القضاتم که مرگ مرد مهر کرده‌ام به مهر» حضور داشت.


کد مطلب: 7141

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7141/عده-ای-تئاتر-دینی-تملک-خود-درآورده-اند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir