هنر عاشورایی

درباره نمایش در قاب ماه

31 خرداد 1388 ساعت 10:40

فرهنگ - خیمه : نمایش «در قاب ماه» روايتگر وضعيت سياسي و اجتماعي کوفه قبل از وقوع حادثه کربلا است که در نهايت با عزاداري و امروزي شدن نمايش به پايان مي‌رسد.


نمایش «در قاب ماه» روايتگر وضعيت سياسي و اجتماعي کوفه قبل از وقوع حادثه کربلا است؛ در ادامه نمايش نيز نحوه شهادت چند تن از شهداي کربلا، وضعيت کاروان اسرا با تاکيد بر شخصيت حضرت زينب(س) و سخنراني آن حضرت در بارگاه يزيد بيان شده و در نهايت با عزاداري و امروزي شدن نمايش به پايان مي‌رسد.

داستان اين نمايش به شكلي ذهني، روايتگر دو قصه به موازات هم از كساني است كه هر يك بصورت اتفاقي با حماسه كربلا روبرو مي‌شوند و در نهايت زندگي آنان متأثر از اتفاقات كربلا مي‌شود و مصيبت‌هاي حضرت زينب(س) در بستر نمايش به تصوير درمي‌آید.

نمايش «در قاب ماه» تركيبي از ساختار قصه‌اي و شخصيت‌پردازانه و مبتني بر حركت و خلق تابلوهاي تصويري و مفاهيم مورد نظر است و در اين ميان از موسيقي نيز بهره برده است.

در اين نمايش از تعزيه نيز بهره گرفته شده است اما تعزيه بر نوع ديگر بوده و آن چه در این نمایش از تعزيه دیده می‌شود، ساخت درونی تعزيه است و تماشاگر نیز تنها تماشا نمی‌کند بلکه جزيي از اعضاي نمايش به حساب مي‌آيد.

این نمايش به نويسندگي حميدرضا آذرنگ و كارگرداني حسين مسافرآستانه با حضور ۷۰هنرمند تئاتر به مدت ۹۰دقیقه اجرا شده است.

نادر رجب پور طراحي حركات موزون، رضا مهدي‌زاده طراحي صحنه و لباس و سعيد ذهني آهنگسازي نمايش در قاب ماه را برعهده دارند.

محمد حيدري مدير توليد و برنامه‌ريز، سعيد داخ دستيار كارگردان، نيما گودرزي مدير صحنه، ترانه كوهستاني منشي صحنه، مهدي حاجيان مدير هماهنگي، علي عابدي دستيار توليد و مهرداد ابوالقاسمي روابط عمومي گروه هستند.

در این نمایش سعيد داخ، نادر رجب پور، مهران امام‌بخش، محمدجواد طاهري، ليلا موسوي، آذر خوارزمي، كوروش زارعي، محمد حمزه‌زاده، حسين راضي، الناز تاريخي،‌ علي‌اكبر مسافر آستانه، ندا سپاس، ليدا فتح‌اللهي، علي براتي، محسن گودرزي، بهار فاضل، نيلوفر ريحاني، حميدرضا جوكار، حسن حاجت پور و رضا راد به ايفاي نقش مي‌پردازند.

نمایش «در قاب ماه» همچنین در تبریز، اصفهان، رشت و زاهدان به روی صحنه رفته است.


کد مطلب: 7220

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7220/درباره-نمایش-قاب-ماه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir