پرده‌برداري از كتيبه مطلاي حرم حضرت علي(ع)

خبرگزاری فارس , 31 خرداد 1388 ساعت 11:52

اماکن زیارتی: عمليات مرمت و بازسازي كتيبه مطلاي حرم حضرت علي(ع) پایان گرفت؛ علیرضا بهرمان، مجري مرمت این كتيبه، با بیان این خبر افزود: از اين كتيبه تزیین شده با زمينه مينايي رنگ، در تاريخ ۱۳ رجب (۱۵ تير) به مناسبت تولد آن حضرت پرده‌برداري ‌می‌شود.


اين كتيبه در دوره صدام به شدت آسيب ديده و تخريب شده بود به طوري‌كه حدود بیست كيلوگرم از طلاهاي موجود بر روي آن، توسط فرزهاي سايشي چرخشي قوي ويژه آهنگري جمع‌آوري و نيز سطح فلز مس سطح كتيبه كاملا آسيب ديده بود.

به گفته عضو هيئت علمي پژوهشكده حفاظت و مرمت از آثار تاريخي فرهنگي؛ حكومت بعث عراق به دليل وجود اشعار فارسي موجود و نيز امضاي نادرشاه افشار برروي اين كتيبه، این کتیبه را تخریب کرده بود.

علیرضا بهرمان با بيان اينكه ابعاد كتيبه ۵۲ متر و پهناي آن۱۴۰ سانتي‌متر اعلام شده است، از عدم مشاهده نمونه مشابه اين كتيبه در صحن و ساختمان‌هاي مذهبي ديگر در ايران يا عراق بر اساس شواهد موجود خبر داد.

به گفته مجري مرمت كتيبه مطلاي حرم حضرت علي(ع) بر اساس اسناد و مدارك تاريخي، نادرشاه افشار پس از مطلا كردن گنبد بزرگ حرم ، دستور ساخت و نصب اين كتيبه را صادر كرد.

وي بیان کرد که بر اساس مطالعات و تحقيقات انجام شده بر روي اين كتيبه به اين نتيجه رسيديم كه اين كتيبه به دو خط فارسي و عربي و به خط ثلث استاد محمد علي اصفهاني نگاشته شده است.

بهرمان با بيان اينكه در قسمت فوقاني و تحتاني كتيبه، دو كتيبه به خط فارسي وجود داشته است، تصریح کرد که پس از مطالعه بر روي اشعار و ديوان‌هاي اشعار آن زمان، متوجه شديم كه اشعار فارسي كتيبه، مربوط به شاعر معروف آن دوره ذكي محمد مشهدي است.

مجري مرمت كتيبه مطلاي حرم حضرت علي(ع) از انتقال اين كتيبه حدود دو سال پيش به ايران خبر داد که توسط ۲۵ نفر استادكار و كارشناس خبره در آزمايشگاه و كارگاه ويژه‌اي مرمت و بازسازي شد.


کد مطلب: 7221

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7221/پرده-برداري-كتيبه-مطلاي-حرم-حضرت-علي-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir