چهره سیاسی

درباره جلال طالبانی

همشهری آنلاین , 1 تير 1388 ساعت 13:55

جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق، در سال ۱۹۳۳ در روستای کلان در دامنه کوه کوسرت كشور عراق به دنیا آمد.


وي دوران کودکی خود را در همان روستا سپری کرد و پس از آن که پدر وی به‌عنوان مرشد تکیه طالبانی در شهر کویسنجق برگزیده شد، خانواده وی به شهر نقل مکان کردند.

وی از اوايل دهه ۱۹۵۰، به عنوان عضو و بنيان‌گذار اتحاديه دانشجويان وابسته به حزب دموکرات کردستان وارد فعاليت‌های سياسی شد و در سال‌های بعدی، به مقام عضو ارشد حزب ارتقا يافت.

او در سال ۱۹۶۱ در قيام عليه حکومت عبدالکريم قاسم، رييس جمهوری وقت عراق، شرکت کرد و پس از سرنگون شدن قاسم، عضو هياتي شد كه برای مذاکره با رييس جمهوری عراق انتخاب شد.

جلال طالبانی بعدها به همراه جمعي ديگر اتحاد ميهنی کردستان را تاسيس کرد.جلال طالبانی از جمله چهره‌هاي سياسي عراق است که در خلال چهار دهه گذشته در صحنه سياسی عراق مطرح بوده است.

در ماه مه ۱۹۹۲، در کردستان عراق انتخابات محلی برگزار شد و حزب میهنی بیش از ۴۲ درصد آراء را کسب کرد و با توجه به این‌که هیچ‌کدام از دو حزب اکثریت آرا به دست نیاوردند توافق شد که منطقه به دو بخش مساوی تقسیم شده و هر کدام به اداره بخشی از آن بپردازند.

اما با اين همه جنگ داخلی شدیدی بین دو حزب در ۱۹۹۴ به وجود آمد.

پس از برگزاری چند نشست بین اعضای ارشد دو حزب، سرانجام در سال ۱۹۹۸ توافقنامه صلحی بین رهبران دو حزب ، مسعود بارزانی و جلال طالبانی، به امضا رسید.

او در ششم آوريل ۲۰۰۵به عنوان هفتمين رئيس جمهور عراق انتخاب شد و تا امروز عهده‌دار این مقام است.

طالبانی نخستین رئیس جمهوری عراق است كه پس از عبدالرحمن عارف در سال ۱۹۶۶ از ایران دیدار کرد.


کد مطلب: 7246

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7246/درباره-جلال-طالبانی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir