تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۴۶
۰
کد مطلب : ۷۳۴۹
بر اساس برنامه از پیش‌تعیین‌شده

عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از شهرهاي عراق

عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از شهرهاي عراق
«عقب‌نشيني نيروهاي آ‌مريكايي از تمام شهرهاي عراق پايان يافته و ما اكنون بازگشت حاكميت به كشور را جشن مي‌گيريم.» این بخشی از صحبت‌های صادق الركابي يكي از معاونان نخست وزير عراق در این ‌باره است.

آمريكا با هدف كاهش اعمال فشارهاي داخلي و خارجي و كم كردن تبعات جنگ عراق، امروز سه‌شنبه نهم‌ تير در راستاي اجراي توافق‌نامه‌ عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق، اين نيروها را از شهرها و روستاهاي عراق خارج کرد.

هم‌زمان با عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از شهرهاي عراق، آسمان بغداد دوشنبه شب شاهد آتش‌بازي به نشانه شادماني مردم اين كشور از خروج نيروهاي اشغال‌گر بود.

این در حالي است كه نوري المالكي نخست‌وزير عراق پیش‌تر در نشستي با حضور وزيران دفاع، كشور، امنيت ملي و فرماندهان نظامي عراق و پيش از آغاز عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از اين كشور، جشن و شادماني در عراق را به مناسبت اين عقب‌نشيني در روز حاكميت ملي خواستار شده بود.

مالکی در این نشست که خبرنگاران نیز حضور داشتند گفت: عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي پيامي به جهان است مبني بر اين كه عراقي‌ها توانايي پذيرش مسئوليت‌ها و امور امنيتي كشورشان را دارند و دولت عراق نيز به قدرت نيروهايش در شكست تشكيلات القاعده و ديگر گروه‌هاي جنايت‌كار اطمينان دارد. هوشيار زيباري وزير امورخارجه عراق نيز ضمن ابراز خوشحالی‌اش در این باره گفت: عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از شهرهاي اين كشور گام نخست در راه عقب‌نشيني كامل اين نيروها از عراق است.

هم‌زمان با برگزاري مراسم و جشن‌هاي تحويل مسووليت امنيتي شهرهاي عراق به نيروهاي اين كشور، پليس عراق از كشته شدن دوازده تن از جمله هشت تن از نيروهاي پليس بر اثر انفجار دو خودروي بمب‌گذاري شده در شهرك‌هاي الحمدانيه و حمام العليل در موصل خبر داد. این در حالی است که خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق موج جدیدی از خشونت را در این کشور جنگ‌زده به همراه داشته است. [درباره انفجارهای هفته گذشته در عراق بیشتر بخوانید]
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما