گزارش ایندیپندنت از خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق

آمريكا عراق را در شرايطي از هم پاشيده رها كرد

ایسنا , 10 تير 1388 ساعت 16:24

جهان- خیمه:عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق در شرايطي صورت گرفت كه ملت عراق با درگيري‌هاي طايفه‌يي و سوء‌استفاده‌ از ثروت‌هاي نفتي روبرو هستند.بر اساس گزارش اين روزنامه انگليسي‌زبان ایندیپندنت، نيروهاي آمريكايي عراق را در حالي ترك كرده‌اند كه اين كشور شاهد از هم پاشيدگي در فضاي اجتماعي و ركود اقتصادي است؛ چرا كه طي مدت سی سال شاهد جنگ‌هاي متعدد، تحريم‌هاي بين‌المللي و در نهايت اشغال آمريكا از سال ۲۰۰۳ بوده است.


به موجب اين گزارش كه پايگاه اينترنتي المحيط منتشر كرده، شهروندان عراقي با بحران روحي و رواني روبرو هستند و اوضاع سياسي كشور نيز به دليل وقايع و كشتارهاي دسته جمعي و انفجارهاي متعدد و نگراني از تكرار مجدد اين مسايل، شاهد نوعي بحران است.

روزنامه اينديپندنت نوشته است: عراق به علت كشتارهاي متعدد به حدي در خون آغشته كه مجالي براي دستيابي به راه‌حل سياسي واقعي ميان اهل سنت و شيعه، اعراب و كرد‌ها، اعضاي حزب بعث و غير بعثي‌ها، طرفداران و مخالفان اشغالگري آمريكا وجود ندارد.

به نوشته اين روزنامه، شكست‌هاي سياسي در راس هرم عراق، تاثيراتي نامناسبي بر اوضاع اين كشور داشته و موجب ترديد‌هايي در ميان جامعه عراق نسبت به مسووليت مقام‌هاي سياسي اين كشور شده است.

اين روزنامه در ادامه نوشته است: عراق از سال ۲۰۰۳ شاهد دو جنگ بوده است؛ جنگ اول كه پايان يافت  جنگ ميان اهل سنت و شيعه بود و ديگري جنگ ميان اعراب و كرد‌هاست كه هم چنان به قوت خود باقي است؛ به ويژه اينكه كرد‌ها اكنون از كاهش نفوذشان در شمال عراق خشمگين‌اند و اين مسئله مي‌تواند عراق را با آماج جديد تهديد‌ها روبرو سازد.


کد مطلب: 7367

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7367/آمريكا-عراق-شرايطي-هم-پاشيده-رها-كرد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir