ادامه سرکوب ناراضيان در غرب چين

خبرآنلاین , 17 تير 1388 ساعت 14:02

جهان: شبکه‌های ماهواره ای تصاویری از زنان مسلمان منطقه ارومچی و اویغور را نشان داد که در برابر پلیس ضد شورش فریاد زده و با خواستار آزادی همسران در تبعید خود شده بوند.


ادامه آشوب‌ها و در گیری‌های فرقه‌ی در چین سبب شد تا رئیس جمهور این کشور که برای شرکت در اجلاس سران هشت کشور صنعتی به ایتالیا رفته بود، رم را به مقصد پکن ترک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز درپی حوادث خونین استان سین کیانگ واقع در شمالغرب چین و شورش و ناآرامی در شهر ارومچی مرکز این استان، هو جین تائو رییس جمهوری این کشور بامداد چهارشنبه قبل از شرکت در اجلاس گروه هشت، ایتالیا را به مقصد پکن ترک کرد.

اجلاس گروه هشت از امروز در شهر اکیلا در مرکز ایتالیا با حضور سران کشورهای عضو این گروه از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برگزار می‌شود.

پس از بازگشت تائو به چین گفته می‌شود دای بین گوا عضو ارشد شورای دولتی چین به نمایندگی از هو جین تائو در اجلاس گروه هشت شرکت خواهد کرد.

وضعیت بحرانی در منطقه سین کیانگ ، رییس جمهوری چین را که سرگرم دیدار رسمی از ایتالیا بود ، مجبور کرد تا از شرکت در اجلاس گروه هشت صرف نظر کند و برای بررسی اوضاع ناآرام شهر ارومچی مرکز ناحیه خودمختار سین کیانگ به پکن بازگردد.

حوادث خونین استان سین کیانگ واقع در شمالغرب چین بازتاب نسبتا گسترده ای در محافل خبری داشته و مقامات بلندپایه برخی کشورها درباره این حوادث ابراز نگرانی کرده اند. درگیری و و نا آرامی‌های یکشنبه گذشته در استان سین کیانگ در چین دست کم ‪ ۱۵۶کشته و ‪ ۸۲۸زخمی بر جا گذاشته است.

تظاهرات زنان مسلمان چینی
در همین حال شبکه های ماهواره ای تصاویری از زنان مسلمان منطقه ارومچی و اویغور را نشان داد که در برابر پلیس ضو شورش فریاد زده و با خواستار آزادی همسران در تبعید خود شده بوند. برخی از این زنان چینی شعار لا اله الا الله سر می‌دادند.

دیروز نیز تظاهرات اویغورتبارهای چین در منطقه ژین‌جیانگ در غرب این کشور که در بدترین خشونت قومی طی چندین دهه اخیر به سر می‌برد و حداقل ۱۵۶کشته برجای گذاشت و طی آن بیش از ۱۴۰۰تن دستگیر شده‌اند، به خشونت کشیده شد.

معترضان اویغور در منطقه اورومچی با مشت‌های گره کرده مقابل خبرنگاران خارجی تظاهرات کرده و سپس با نیروهای پلیس درگیر شدند.

بیشتر این گروه متشکل از ۲۰۰اویغور، زنانی بودند که به دستگیری همسرانشان در سرکوب عظیم اعضای این اقلیت مسلمان توسط مقام‌های چینی پس از آغاز خشونت‌ها در مرکز استان ژین‌جیانگ دست به تظاهرات زدند. این زنان محجبه جادها را مسدود کرده و آزادی همسران و فرزندانشان را خواستار بودند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات جدید پس از آن در گرفت که رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند پلیس ۱۴۳۴تن را به دلیل دست داشتن در شورش روز یکشنبه دستگیر کرده است.

هزاران نیروی پلیس مسلح به تیربار و باتوم تظاهرکنندگان را محاصره کرده بودند. مقام‌های چینی رهبران در تبعید اویغور را به سازماندهی این ناآرامی‌ها متهم کرده و تلویزیون دولتی چین تصاویر حمله اویغورها به مردم در خیابان‌ها و حمله به خودروهای پلیس و شکستن شیشه‌های فروشگاه‌ها و مراکز خرید را پخش کرده است. رهبران در تبعید اویغور اعلام کرده‌اند نیروهای امنیتی چین واکنش شدیدی به اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی نشان داده‌اند.

ارتباط‌های اینترنتی و تلفن همراه در منطقه ژین‌جیانگ قطع و در بسیاری از مناطق دیگر چین محدود شده است. مقررات منع آمد و شد در مرکز این ناآرامی‌ها به اجرا گذاشته شده است.

استان ژین‌جیانگ محل سکونت اویغورهای مسلمان چین، یک ششم کل مساحت چین را شامل می‌شود.                ش


کد مطلب: 7421

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7421/ادامه-سرکوب-ناراضيان-غرب-چين

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir