کتاب «دین و ساختار اجتماعی» منتشر شد

خبرگزاری مهر , 18 تير 1388 ساعت 12:03

کتاب: کتاب «دین و ساختار اجتماعی» اثر کنت تامسون و دیگران با ترجمه علی بهرامپور و حسن محدثی از سوی انتشارات کویر روانه بازار نشر شد.


دین مهمترین بخش سنت و از عناصر اساسی تشکیل دهنده هویت ایرانیان است و نقش تعیین کننده‌ای در ادوار مختلف تاریخ این مرز و و بوم و به ویژه دوران معاصر داشته است.

شناخت جامعه‌شناسانه دین می‌تواند دانش و بینشی روشنگر و تأثیرگذار و سبب ساز نقد جامعه‌شناسانه سنت را فراهم آورد.

یکی از حوزه‌های مهم وجدی دین پژوهی «جامعه‌شناسی دین» است که آن طور که بایسته و شایسته بدان پرداخته نشده است؛ تردیدی نیست که یکی از پایه‌های اصلی رشد هر حوزه علمی شکل‌گیری ادبیات نظری آن است تا چشم اندازهایی برای بررسی موضوعات و مقوله های آن رشته گشوده شود.

در جامعه‌شناسی دین نیز به مانند سایر حوزه‌های علمی، اولین و ابتدایی‌ترین قدم همانا طرح درست مبانی و مباحث این رشته است؛ این کتاب نیز ماحصل تلاشی است که در این جهت صورت گرفته است.

از مهمترین ویژگیهای این کتاب غنای نظری و تحلیلی آن است که از طرح مباحث مقدماتی، اندکی فراتر رفته و خواننده را با برخی از مهمترین نظریه ها و مباحث جامعه‌شناسی دین و اندیشه بزرگان این رشته آشنا می سازد.

این کتاب مقوله های عمده‌ای را در حوزه دین پژوهی مورد بررسی قرار می‌دهد که عبارتند از: تعریف مفهوم دین، دنیوی شدن، نقش دین در تکوین قشربندی اجتماعی، رویکرد نومارکسیستها به دین، سنخ شناسی سازمانهای دینی و نقش دین در توسعه اقتصادی- اجتماعی جوامع.

فهرست عناوین(مقالات) این کتاب عبارت است از: «دین چیست؟» اثر برایان ترنر؛ «دین و دنیوی شدن» اثر کنت تامسون؛ «سه دین دنیوی جهان معاصر»" اثر میلتون یینگر؛ «دین و اقتصاد» از کنت تامسون؛ «دین، قشر بندی و محرومیت» از کنت تامسون و کنت جونز؛ «پالایشهای سنخ شناسی کلیسا» اثر کنت تامسون و کنت جونز و «رویکردهای نومارکسیستی در زمینه استقلال نسبی دین» اثر اوتو مادورو.


کد مطلب: 7423

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7423/کتاب-دین-ساختار-اجتماعی-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir