کتاب «رهیافت‌های اقتصادی اسلام» منتشر شد

18 تير 1388 ساعت 12:05

کتاب: کتاب «رهیافتهای اقتصادی اسلام» در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که از سوی مهدی فرخیان ترجمه شده و مؤسسه فرهنگی - تحقیقاتی امام موسی صدر آن را منتشر کرده است.


جدایی اصل عدالت اقتصادی و اجتماعی از ایدئولوژی اسلامی که خود گوشه ای از فاجعه جدایی عقیده از شریعت است و گروههای مختلف مسلمان آن را پذیرفته اند باعث شده است که عدالت ژرفا و کلیت و استمرار خود را از دست بدهد، به طوری که امروز عدالت اقتصادی و اجتماعی به صورت یک مسئله اجتماعی محض و موضوع سیاسی خالص در آمده است.

این نوع عقیده اسلامی مجرد از نتایج اجتماعی نزد اغلب مسلمانان به صورت احساسی ذهنی در آمده که نه بر زندگی آنان اثر می‌گذارد و نه بر رفتار فردی و اجتماعی آنان. اینگونه عقاید در تصور برخی از مسلمانان با عبادت قرین شده است، آن هم برای تنظیم پیوند انسان و آفریدگارش و برای آسان کردن سفر مرگ و دیگر هیچ.

کتاب "رهیافتهای اقتصادی اسلام" در 3 فصل تنظیم شده است که در فضل اول موضوعاتی چون کار تعیین کنند ارزش، افزایش ثروت، توزیع ثروت، اصول و روش اسلام در توزیع ثروت و سهم کار و سرمایه و ابزار تولید در اسلام مورد توجه قرار می گیرند.

فصل دوم نیز ویژگیهای حقوق مالکیت در اسلام، کار و کارگر، نهاده های تولید، تفکیک ناپذیری احکام اقتصادی اسلامی، نظریه ارزش و دین و کارگر بررسی می شوند

اسلام و مشکل اختلاف طبقاتی و اسلام و عدالت اجتماعی و اقتصادی نیز از موضوعات مورد بررسی در فصل سوم هستند.


کد مطلب: 7427

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7427/کتاب-رهیافت-های-اقتصادی-اسلام-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir