دفن خالق فصه‌هي خوب در زادگاهش

پيكر مهدي آذريزدي در يزد دفن مي‌شود

سايت خبری قرآنی , 20 تير 1388 ساعت 16:32

جامعه: مراسم تشييع پيكر مرحوم «مهدی آذريزدی» از مقابل خبرگزاری قرآنی ايران تا سر در دانشگاه تهران برگزار و پيكر آن مرحوم با بدرقه دوستداران و مسئولان فرهنگی رهسپار يزد شد.


 مراسم تشييع پيكر مرحوم «مهدی آذريزدی» نويسنده فقيد ادبيات كودك و نوجوان و خادم‌القرآن، امروز شنبه 20 تير با حضور «محمدحسين صفارهرندی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی‌اكبر اشعری» مشاور فرهنگی رئيس جمهور، «غلامعلی حداد‌عادل» رئيس كميسيون فرهنگی مجلش شورای اسلامی و «مصطفی رحماندوست» نويسنده كودك و نوجوان و تنی چند از نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان برگزار شد.

اين مراسم با قرائت آياتی چند از قرآن كريم توسط «اكبر توپچی» آغاز شد و «محمدحسين صفارهرندی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: انتصاب آذريزدی به شهری كه نماينده همه فضيلت‌ها و خوبی‌های اصيل جامعه ايرانی ـ اسلامی است، بسيار مبارك است، اگر اسناد تاريخی هزار ساله در نامه‌های حاكمان يزد را بررسی كنيم، می‌بينيم از شهر يزد با عنوان «دارالعباده» نام برده می‌شود.

مرحوم آذريزدی نماينده روشن جايی به‌نام «دارالعباده» است

وی ادامه داد: «دارالعباده» يعنی مكانی برای بندگی خدا و صفت اصلی مردم يزد همان بندگی برای خداست. مرحوم آذريزدی نماينده روشن جايی به‌نام «دارالعباده» و مردی است كه خصوصيات خوب همه اهالی يزد را در خود جمع كرده بود.

صفارهرندی در اشاره به ويژگی‌های بارز مردم يزد يعنی صرف هزينه‌های كم و بهره‌های زياد گفت: از خصايص مردم يزد و به ويژه مرحوم آذريزدی صرف هزينه‌های كم و بهره‌دهی بسيار است، همان‌طور كه خود مرحوم آذريزدی گفته بود، وی برای آموختن سرمايه زيادی هزينه نكرد، ولی با همين هزينه اندك بهره‌های بسياری برای جامعه داشت، مرحوم آذريزدی به هيچ عنوان با احوال برخی از دانشمندان كه هزينه‌های بسياری برای توليد دانش خود صرف كرده، اما در مقابل بهره‌هايی زيادی نداشتند قابل قياس نيست.

آذریزدی به ما فهماند اينكه زكات علم نشر آن است يعنی چه؟

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تصريح كرد: مرحوم آذريزدی در حالی كه از دنيا وامی نگرفت و برای نخستين‌بار با همان جرقه‌های اوليه پدرش اندك سوادی كسب كرده بود، به ما فهماند اينكه زكات علم نشر آن است يعنی چه؟ او هرچه از اين دنيا دريافت كرد، چند برابرش را تحويل دنيا داد.

وی افزود: كارنامه مرحوم آذريزدی پر از اشعه‌های نورانی دانش، معرفت و ديانت است برای كسانی كه بيشترين نياز را برای تغيير و تحول دارند. همان‌طور كه مقام معظم رهبری فرموده‌اند، نوشته‌های مرحوم آذريزدی در دورانی كه اندك‌ نورهای درخشانی وجود داشت، خوب درخشيد و مايه آرامش بود.

صفارهرندی با بيان اين مطلب كه خوب قصه گفتن با قصه خوب گفتن متفاوت است، گفت: مرحوم آذريزدی هم خوب قصه‌ می‌گفت، هم قصه‌های خوب می‌نوشت به همين دليل بارها آثار وی تجديد چاپ شد، حتی دغدغه‌ روزهای آخر عمر او نيز آثارش بود. در ديداری كه در روزهای پايانی عمر وی از او داشتم، دغدغه‌اش چاپ كتاب‌هايش به گونه‌ای بود كه برای بچه‌ها ساده فهم‌تر و جذاب‌تر باشد.

وی در پايان سخنان خود گفت: خداوند او را با اوليائش در بهشت مشحور سازد، اگرچه او در همين دنيا هم در بهشت خوبی‌هايی كه خودش ساخته بود، زندگی می‌كرد.

«مصطفی رحماندوست» ديگر سخنرانی اين مراسم نيز گفت: آذريزدی كسی بود كه مدرسه نرفت، اما برای مدرسه رفته‌ها كتاب نوشت، به قول خودش سوادی نياموخت، اما سه نسل پشت سر هم كتاب‌هايش را خواندند و در نمايشگاه كتاب امسال نيز آثار «مهدی آذريزدی» از پرفروش‌ترين كتاب‌ها بود.

آذریزدی اين سعادت را داشت كه به عنوان خادم‌القرآن شناخته شود

وی ادامه داد: آذريزدی تلاشی برای خادم‌القرآن بودن نكرد، اما اين سعادت را داشت كه به عنوان خادم‌القرآن شناخته شود، وی هيچ تلاشی برای نويسنده برتر‌شدن نكرد، اما خداوند به او اين نعمت را هم داد.

رحماندوست تصريح كرد: مرحوم آذريزدی تنها زيست و به تنهايی نوشت و تا يك سال پايان عمر هرگز از پا نيافتاد، جز اين هر سه ماهی كه گرفتار بيماری و بيمارستان شد و اين سعادتی بزرگ برای مرد است. وی هميشه شادمان بود و مايه شادی ديگران و به من اين درس را داد كه اگر قدمی محكم در راهی بگذاری، حتی اگر هيچ كسی را نداشته باشی، برنده خواهی شد.

رحماندوست در ادامه صحبت‌هايش در بيان خاطره‌ای از مرحوم آذريزدی گفت: حدود 17 سال پيش اولين سمينار ادبيات كودكان و نوجوان را در ايران به وجود آوردم و برای پيام اين سمينار به جست‌وجو بين نويسندگان اين عرصه پرداختيم و كسی را مناسب‌تر از آذريزدی پيدا نكرديم، اين بود كه به سراغ او رفتم، آذريزدی در آن سال‌ها در طبقه بالای كتابفروشی اشراقی زندگی می‌كرد، از وی دعوت كردم به منزل من بيايد، وقتی آمد خانه ما گفت، من 12 سال است به خانه كسی نرفتم و 12 سال است كه خانه‌ای نداشتم تا كسی به ديدن من بيايد.

وی در اشاره به اداره كل ارشاد استان يزد گفت: من از مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد يزد كه كتابخانه‌ و خيابانی به نام «مهدی آذريزدی» نامگذاری كردند و خانه‌ای برای وی در نظر گرفتند؛ اگرچه وی به دليل مناعت طبع قبول نكرد، تشكر می‌كنم.

رحماندوست در پايان گفت: «مهدی آذريزدی» در يزد دفن خواهد شد تا در بارگاهی برای كسانی باشد كه در آن خطه كويری به دنبال راهی برای ادامه دادن راه آذريزدی هستند.

در ادامه مراسم پيكر مرحوم «مهدی آذريزدی» نويسنده فقيد ادبيات كودك و نوجوان در دستان دوستدارانش با ذكر «ياحسين» از مقابل خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به سمت دانشگاه تهران تشييع شد.

 پيكر مرحوم آذريزدی پس از اقامه نماز به امامت حجت‌الاسلام والمسلمين «محمود دعايی» برای انتقال به يزد به فرودگاه تهران منتقل شد.


کد مطلب: 7458

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7458/پيكر-مهدي-آذريزدي-يزد-دفن-مي-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir