پس از یک هفته

اورمچی آرام اما متشنج

آسوشیتدپرس، ایسنا , 22 تير 1388 ساعت 14:01

جهان-خیمه: در حالي كه از شروع ناآرامی های فرقه‌يي در شهر ارومچي استان سين‌کيانگ چين كه ۱۸۴ كشته بر جاي گذاشت، يك هفته مي‌گذرد، مركز اين شهر دیروز ،يكشنبه، آرام ولي هم‌چنان متشنج بود. این در حالی است که درگيري‌هاي استان سين‌کيانگ بيش از هزار زخمي بر جاي گذاشته است.


پليس شبه نظامي مسلح چين در ميدان خلق (محل تظاهرات پنج ژوئن از سوي اقليت مسلمان اويغور) در حال آماده باش است. دولت چين مي‌گويد بيشتر كشته شده‌ها از اكثريت چيني«هان» هستند ولي مسلمانان اويغور معتقدند كه تعداد بيشتري از آنها كشته شده‌اند.

خبرگزاري شين هوا چين به نقل از مقام‌هاي استاني گزارش داد كه 137 تن از قربانيان از چيني‌ها «هان» ۴۶ تن از اويغورها و يك نفر از قبيله‌ي«هوي» (يك گروه مسلمان ديگر) هستند.

دفتر امنيت عمومي ارومچي طي اعلاميه‌اي برپايي هر گونه تجمع، راهپيمايي و تظاهرات را در اين شهر ممنوع كرد. به گزارش شين‌هوا، در اين اعلاميه آمده است كه اوضاع « تحت كنترل» است ولي هنوز تجمعات و تظاهرات غير قانوني پراكنده در برخي نقاط وجود دارند.

برخي راه‌هاي منتهي به بازار اصلي هم‌چنان بسته است و بازار هم‌چنان از سوي پليس محافظت مي‌شود. مقام‌ها هنوز جزييات مهم درباره‌ ناآرامی‌ها و حوادث بعد از آن نظير تعداد نيروهاي پليس مورد نياز براي اعمال نظم رامشخص نكرده‌اند.

خشونت‌هاي شهر ارومچي پس از يك تظاهرات در اعتراض به كشتار كارگران اويغور در يك كارخانه در ۲۶ ژوئن آغاز شد. اين اعتراضات سپس به سرتاسر شهر كشيده شد و به آتش كشيده شدن خودروها و شكسته شدن شيشه‌ها انجاميد.

هزاران سرباز چيني به شهر ارومچي اعزام شده‌اند تا ناآرامی‌ها را پایان دهند . يك مقام ارشد حزب كمونيست خواستار اعدام عاملان قتل در اين درگيري‌ها شد.

دولت چين معتقد است كه اويغورها بايد به خاطر توسعه اقتصادي سريع سين‌کيانگ كه به احداث مدارس، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌ آهن، ميادين گاز طبيعي و چاه‌هاي نفت در اين منطقه كوهستاني وسيع انجاميده، سپاسگزار باشند.

اما مسلمانان اويغور كه از نژاد تركستانی هستند و نزدیک ده ميليون نفراند، اكثريت چيني هان را به رفتار تبعيض آميز و منحصر كردن تمام مشاغل عالي براي خود متهم مي‌كنند. اتهامی که با توجه به سیاست‌های چندسال اخیر دولت چین مبنی بر ارائه مشوق‌های گسترده مالی به چینی‌های هان چندان غیرقابل باور نیست.

بسياري از مسلمانان اويغور مي‌گويند: حزب كمونيست چين سركوب‌گر است و سعي دارد اعتقاد اسلامي، زبان و فرهنگ آنها را نابود كند.

این در حالی است که پیش‌تر خبرگزاري رسمي چين اعلام كرده بود، مقامات چين پنج مسجد از اصلي‌ترين مسجدهاي شهر ارومچي چين را بسته و مانع اداي نماز جمعه از سوي نمازگزاران در اين مسجدها شدند.
سازمان كنفرانس اسلامي نيز با محكوم كردن آن چه استفاده بيش از اندازه زور در سين‌کيانگ توصيف كرده است از چين خواست تا مسوولان اين آشوب را هرچه زودتر شناسايي كند.


کد مطلب: 7489

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7489/اورمچی-آرام-اما-متشنج

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir