توقف اعزام گروه‌های آسیب‌پذیر به حج عمره

آنفلوآنزای خوکی چنگ و دندان نشان داد

23 تير 1388 ساعت 11:39

اماکن زیارتی-خیمه: سازمان جهانی بهداشت پس از نیم قرن یک بیماری را به عنوان «همه‌گیری» اعلام کرد و زنگ خطری برای همه کشورها به صدا درآورد.


در فرودگاه‌های کشور تابلوهایی قرمزرنگ نصب‌شده است و با حروف درشت در مورد نشانه‌های یک «همه‌گیری جهانی» هشدار داده شده است.  سرماخوردگي، گلودرد، سرفه، تب، بدن درد، كوفتگي يا حتي اسهال و استفراغ از جمله نشانه‌هایی هستند که این بیماری با خود دارد. آنفلوآنزای خوکی امروز پرسروصداترین مسافر شرکت‌های هواپیمایی است و ویروس مهلکی را این‌سو و آن‌سو می‌برد که می‌تواند حتی موجب اختلال در مهمترین مراسم مذهبی مسلمانان شود: حج متوقف می‌شود؟

شورای فتوای مسلمانان اروپا اعلام کرد که دولت عربستان قول داده است مقدمات لازم برای جلوگیری از یک همه‌گیری گسترده را در دوره برگزاری مراسم حج فراهم کند. به همین دلیل لزومی بر توقف حج تمتع نیست. مقامات عربستان هم پیش‌تر زمزمه‌های برگزارنشدن حج تمتع را به شدت رد کرده بودند.

نکته قابل توجه اینجاست ۸۹درصد مبتلایانی که در عربستان شناسایی شدند میهمان این کشور بودند و به موطن خود بازگشته‌اند، اما این نسبت به خوبی کار دشوار مسئولان دولتی عربستان را در کنترل بیماری نشان می‌دهد و شایع‌شدن آن در هر کدام از کشورهای اسلامی می‌تواند عربستان را در معرض خطر قرار دهد.

[یازده مورد جدید از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در عربستان]

مسئولان ایرانی اما ظاهرا هشدارهای بهداشتی را جدی گرفته‌اند. به همین دلیل در نخستین گام اعزام گروه‌های آسیب‌پذیر به عمره را متوقف کردند. كودكان زير پنج سال، سالمندان بالاي ۶۵سال، زنان باردار، مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن قلبي، ريوي، كليوي و ديابت کسانی هستند که فعلا جلوی اعزام آنها گرفته شده است و به نظر می‌رسد با جدی‌تر شدن خطر ممکن است این طیف گسترش یابد.


کد مطلب: 7508

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7508/توقف-اعزام-گروه-های-آسیب-پذیر-حج-عمره

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir