حمله تروريستي به زایران ايراني عتبات عاليات

1 مرداد 1388 ساعت 18:54

اماکن زیارتی: کاروان زائران ايراني که از مسير خسروي وارد خاک عراق شده بود، در مسير خانقين به بغداد مورد حمله تروريستي قرار گرفت.


ریيس سازمان حج و زيارت كشور با بیان اینکه در اين حادثه ۳۱نفر زخمي و پنج نفر كشته شدند، از انتقال تمام اجساد و هفت نفر از مجروحین جدی به داخل كشور خبر داد.

مصطفي خاكسار قهرودي از سفر اين زایران به صورت انفرادي به عتبات عاليات خبر داد که در پوشش كاروان‌هاي حج و زيارت نبودند.

ریيس سازمان حج و زيارت كشور مقصر اصلي را کسانی خواند که شرايط ناامني را در عراق ايجاد مي‌كند.

سفیر کشورمان در عراق نیز گفت که تروريست‌ها در مسير خانقين به منطقه «امام ويس» خودروهاي حامل زایران ايراني و شهروندان عراقي را که با همراهي پليس در اين مسير درحرکت بودند هدف قرار دادند.

کاظمی قمی تصریح کرد که در اين حمله تروريستي سه کاروان از مشهد به مسئوليت آقايان سلامي، نظيف و نوري و يک کاروان از کرمان به مسئوليت آقاي خواجوي هدف قرار گرفت.

وی با بیان اینکه علي‌رغم اين که مقام‌هاي محلي به اين کاروان‌ها توصيه کرده بودند که ديرهنگام است و حرکت نکنند، از عدم توجه به این توصیه خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه نیز حمله تروریستی به زوار ایرانی عازم عتبات عالیات را یک اقدام تروریستی و مغایر با ارزشهای الهی و انسانی دانست و آنرا شدیدا محکوم کرد.

حسن قشقاوی با بیان اینکه متاسفانه آثار ناشی از اشغالگری هنوز فرصت را برای تاخت و تاز گروهک‌های تروریستی برای ارتکاب اقدامات جنایتکارانه باقی گذاشته است، بیان کرد که ما معتقدیم دولت عراق اگر جایگاه خویش را در مسوولیت های مربوطه به طور کامل بدست آورد این فرصت برای تروریست ها از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه ما متاسفانه نظاره گر این گونه رخدادهای تاسف بار برای زوار ایرانی عتبات عالیات به طور مکرر بوده ایم، خاطرنشان کرد که ما امیدواریم مسوولان ذیربط عراقی در قبال حفاظت از جان زوار ایرانی که رویداد دولت عراق را اخذ نموده‌اند بطور مسوولانه‌تر عمل کرده و تلاش جدی‌تری برای صیانت از زوار به اجرا گذارند.

مجروحان منتقل شده به داخل کشور به شرح ذیل می‌باشد:
۱. جواد مساحي
۲. سکينه لطفي
۳. محمد شمسي
۴. فاطمه شمسي
۵. سيد اسحاق ميرزايي
۶. طاهره مراد گلچيني
۷. احمد خان‌زاده

اسامي شهيدان اين حادثه تروريستي نيز به شرح زير است:
۱. عزت اسماعيلي
۲. منيژه اميد پناه
۳. معصومه حسيني
۴. اکرم بيات
۵. حسين سليماني نظيف کاران

از بين كشته شدگان منيژه اميدنيا از استان يزد و بقيه از مشهد بودند. چندی پیش حوادث بمب‌گذاري در استان هاي «دياله» و «کاظمين» عراق منجر به شهادت و جانبازي جمعي از ايرانيان شد.


کد مطلب: 7594

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7594/حمله-تروريستي-زایران-ايراني-عتبات-عاليات

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir