هنرمندان

درباره ابوالقاسم نادری

1 مرداد 1388 ساعت 19:02

فرهنگ- خیمه: حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم نادری نبی، از اهالی چهارمحال و بختیاری و از شهر بن است که از کودکی با تعزیه سروکار داشت.


وی به علت علاقه شدیدی که به مسجد داشت تا چندین سال کار سقایی مساجد را انجام می‌داد و سپس وارد حوزه علمیه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم نادری نبی، بیش از ۶۲۵ اثر نمایشی را نویسندگی، کارگردانی و بازی کرده است.

وی در زمان جنگ تحمیلی به جبهه می‌رود و جنگ‌های بدر،‌احد، صفین، نهروان و حماسه عاشورا و زندگی بسیاری از مردان تاریخ ساز اسلام را به صحنه می‌آورد.

در شهر قم و به خصوص برای روحانیون، نمایش‌های «شهید اول»،‌ «نماز باران»، «بعثت پیامبر(ص)»، «حکمیت» و چندین نمایش دیگر را اجرا می‌کند.

وی همچنین در برگزاری اردوهای سراسری جانبازان، خانواده شهدا،‌فرزندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و اردوهای دانش‌آموزی نقش داشته است.

نادری همچنین مجموعه عظیمی بر اساس قصه‌های قرآنی و احادیث و روایات در قالب نمایشنامه تدوین کرده و گویندگی در صدای جمهوری اسلامی ایران، سخنرانی و منبر ، آموزش سخنوری به روحانیان و تبدیل نسخ ازجمله دیگر فعالیت‌های وی است.

وی تحقیقی درباره تعزیه انجام داده است که حاصل آن کتاب در دست چاپ «تعزیه و هزار نکته» است.

نادری همچنین نمایشی تعزیه گونه بر اساس اشعار حافظ نوشته و به اجرا درآورده است که به صورت کتابی «شیر در بند» چاپ شده است.

وی درباره تعزیه معتقد است که تعزیه،‌ سبک نمایشی جهان اسلام است که همه ویژگی‌های فن نمایشی را دارد اما تعزیه‌های کنونی به جهت عدم تناسب با مقام اهل بیت(ع) باید تحولی جدی از نظر محتوا و شکل ظاهری پیدا کند.

یکی از متون نمایشی وی به نام «سقا» درباره حضرت ابوالفضل(ع) نیز در جشنواره‌ای در کشور انگلستان پذیرفته شد.

وی هم‌اکنون مسئول ستاد تعزيه اداره كل اوقاف و امور خيريه استان تهران است.


کد مطلب: 7600

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7600/درباره-ابوالقاسم-نادری

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir