هنر دینی

درباره شب آفتابي

4 مرداد 1388 ساعت 16:17

فرهنگ-خیمه:«شب آفتابي» عنوان نمايشي به كارگرداني بهزاد بهزادپور است كه همه ساله با شروع ماه مبارک رمضان اجرا مي‌شود و روايتي هنرمندانه از حضرت آدم تا ظهور منجي است.


نمايش «شب آفتابي» كاري است كه در ايام ماه رمضان توسط لشگر ۲۷ رسول الله اجرا مي‌شود، در اين طرح چهارصد نفر به عنوان سياهي لشگر حضور دارند نمايشي را از خلقت انسان تا دوران حضرت مهدي (ع) اجرا مي‌كنند.

در تئاتر «شب آفتابي» مقوله دفاع مقدس از آدم تا خاتم و از خاتم تاکنون در طول تاریخ نشان داده شده است . این برنامه روایتی از سرگذشت انبیاء الهی از زمان خلقت تا خاتم الانبیاء و داستان مصائب اهل بیت عصمت و طهارت، ظهور منجی عالم بشریت و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

هدف از اجرای این برنامه ارائه شکل جدید از تاریخ ادیان و مفاهیم ناب الهی به قشرهای مختلف جامعه بویژه جوانان است.

شب آفتابی از آخرین کارهای بهزاد بهزادپور، روایتی است از هر آنچه که در این سیاره رنج می‌گذرد، از هبوط آدم تا ظهور منجی. جدال میان نیروهای خیر و شر روایت نمایشی از هبوط آدم آغاز می‌شود و در ۱۳ پرده خود به سیر تاریخ انبیای الهی و صدر اسلام می‌پردازد.

شكل و ساختاري كه براي اجراي شب آفتابي طراحي شده، به گونه‌اي ست كه مردم در داخل سوله نشسته‌اند و صحنه نمايش در سه طرف، خارج از سوله قرار دارد.

سمت راست، دكورهايي از نماي شهر است با دكان‌ها و خانه‌هاي مردم. سمت چپ كه در شيب تپه اجرا شده مربوط به صحنه هاي جنگ و دفاع مقدس است؛ سنگرهاي كيسه شني، سنگرهاي انفرادي، پدافند هوايي و تانك‌ها و نفربرها در اين قسمت قرار گرفته‌اند. درست رو به روي سالن اگر نگوييم صحنه اصلي، مهمترين صحنه قرار دارد. اين صحنه برخلاف دو صحنه ديگر در پرده‌هاي مختلف تغييراتي اساسي در دكور و اكسسوار مي‌كند.

حجم زيادي از صحنه‌ها به صورت سايه روي پرده اجرا مي‌شود.

پرده اول كه به بت‌پرستي و زنده به گور كردن دختران در دوران جاهليت مي‌پردازد، دسيسه بزرگان قريش براي دشمني با ياران پيامبر، شهادت امام علي (ع) و امام حسن (ع)، رحلت پيامبر (ص)، مرور تاريخ بت پرستي از زمان پيامبر و بسياري از صحنه‌هاي ديگر، همگي با تشكيل سايه روي پرده و همراهي صدا صورت مي‌گيرد.

آیتم‌های شب آفتابی عبارتند از :

پرده اول : آدم و حوا و وسوسه های شیطان
پرده دوم : داستان ابراهیم و بت شکنی او
پرده سوم : حضرت موسی و گوساله پرستی بنی اسراییل
پرده پنجم : بعثت پیامبر(ص)
پرده ششم : هجرت مسلمانان از مکه
پرده هفتم: غزوه بدر و سپس فتح مکه
پرده هشتم : رحلت پیامبر و وقایع بعد از آن
پرده نهم : شهادت حضرت زهرا (س)، امیرالمومنین (ع) و امام حسن مجتبی (ع)
پرده دهم : واقعه عاشورا و سوزاندن خیام الله
پرده یازدهم :پیروزی انقلاب اسلامی
پرده دوازدهم : آغاز جنگ تحمیلی و دفاع و قدس
پرده سیزدهم :به سوی ظهور

این برنامه در طول ماه مبارک رمضان، شب‌ها در قرارگاه لشکر ۲۷ محمد رسول الله واقع در شرق تهران در انتهای اتوبان بسیج اجرا می‌شد.

طبق آمار منتشر شده توسط روابط عمومي این کار، روزانه ي۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از شب آفتابي ديدن کردند. اين در حاليست كه شب‌هاي پنج شنبه و جمعه تعداد آنها به ۱۸۰۰ نفر هم رسید.

اين طرح ابتدا با عنوان كنگره شب آفتابي توسط فرهنگ‌سراي پايداري و در زمان مديريت احسان حسني اجرا شد و در سال دوم نيز اين طرح توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس اجرا شد و در سومين سال نيز اين كار با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجرا مي‌شود.

مجری طرح شب آفتابی موسسه فرهنگی عاشورا است، این طرح به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به کارگردانی بهزاد بهزادپور و با حضور هزار سرباز جوان تولید شد.

اسماعيلي دستيار كارگردان، محسن روزبهاني و اصغر پورهاجريان مسوول جلوه‌هاي ويژه، مجتبي مرتضوي كنترل و پخش صدا، علي لقماني نورپردازي، جليل شعباني مديريت توليد نمايش، بهزاد كزازي و بابك پناهي ، طراحي صحنه و لباس را عهده‌دار بود.


کد مطلب: 7675

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7675/درباره-شب-آفتابي

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir