یك مسوول فرهنگی:

متاسفانه برخی عاشورا را حرکتی ذلت بار بیان می کنند

12 دی 1386 ساعت 17:59

معاون فرهنگي و تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: نهضت حضرت سيدالشهدا (ع) يك حركت عزت آميز بود كه متاسفانه در برخي از اشعار اين حركت ذلت بار بيان مي شود.


به گزارش خیمه، معاون فرهنگي و تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: نهضت عاشوراي امام حسين (ع) ظرفيت بزرگ و ارزشمندي را در اختيار ما قرار داده و بايد مبلغان همه ابعاد اين نهضت عظيم را براي مردم بيان كنند.

حجت‌الاسلام رضا اسكندري روز چهار شنبه در همايش علمي كاربردي تبليغ ويژه ماه محرم در سالن اجتماعات مدرسه علميه دارالشفاي قم اظهار داشت: انقلاب اسلامي ايران با استفاده از همين ظرفيت توانست موج عظيمي را در جهان ايجاد كند.

وي خاطرنشان كرد: چند سال قبل در همايشي در "تل آويو" اسلام شناسان غربي يكي از عوامل اصلي در برپايي نهضت‌هاي شيعه را نهضت سرخ امام حسين (ع) برشمردند.

اسكندري با بيان اينكه حضرت سيدالشهدا (ع) از افتخارات شيعيان است، گفت: استكبار براي مقابله با شيعه به شكل‌هاي گوناگون درصدد تخريب و به انحراف كشيدن آيين‌هاي ماه محرم مي‌باشد.

وي با اشاره به نقش فراگير و حضور بي‌نظير مردم در مراسم‌هاي تاسوعا و عاشورا اظهار داشت: مشابه اين حضور و شركت گسترده درهيچ ملت، فرهنگ و ديني وجود ندارد.

اسكندري از مبلغان خواست تا آسيب ها، خرافه‌ها و انحراف‌هاي آيين‌هاي عزاداري را شناخته و براي مخاطبان خود بازگو كنند تا شناخت و آگاهي مردم درباره اين مسايل افزايش يابد و با استفاده از شيوه‌هاي منطقي جلوي اين آسيب‌ها را بگيرند.

وي غلو كردن، دروغ پردازي و بيان مضامين همراه با ذلت را از آسيب‌هاي محتوايي نهضت عاشورا دانست و گفت: نهضت حضرت سيدالشهدا (ع) يك حركت عزت آميز بود كه متاسفانه در برخي از اشعار اين حركت ذلت بار بيان مي شود.

وي با بيان اينكه جايگزين كردن فرهنگ درست عزاداري بجاي رسوم غلط نيازمند زمان است، اظهار داشت: علم‌هايي كه وارد دسته‌هاي عزاداري شده، استفاده از آلات موسيقي در عزاداري، تقليد از سبك‌هاي خوانندگان در مداحي و قمه زني جزء انحرافات است كه بايد اصلاح شود.

وي با بيان اينكه نبايد نگاه‌هاي سطحي و عاميانه به عزاداري داشت، افزود: برگزاري آيين‌هاي عزاداري در مكان‌هاي نامناسب همچون قهوه خانه، نامگذاري نادرست برخي از هيات ها، شبيه‌سازي تصاوير ائمه (ع) و استفاده از حيواناتي نظير سگ در عزاداري‌ها و مداح محوري برخي ديگر از اين آسيب هاست.

يكي از نويسندگان و استادان حوزه علميه قم نيز در ادامه اين همايش گفت: مبلغان و مداحان از اشعار پرمحتوا و پيام دار در مراسم‌هاي عزاداري استفاده كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين جواد محدثي با بيان اينكه با جامعه‌اي روبرو هستيم كه از مداحان، مرثيه سرايان و مرثيه سرايي استقبال مي‌كند، افزود:
شعر وسيله‌اي اثرساز و اثرگذار در مخاطب است.

وي با بيان اينكه خطيبان و مداحان با خواندن اشعار در جامعه الگودهي مي كنند از آنها خواست تا در مراسم‌هاي عزاداري از اشعار وزين، مفيد و شاعران متدين استفاده نمايند.

اين همايش فردا (سيزدهم دي) با برپايي اجتماع بزرگ مبلغان در مدرسه علميه فيضيه قم پايان مي‌يابد


کد مطلب: 773

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/773/متاسفانه-برخی-عاشورا-حرکتی-ذلت-بار-بیان-می-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir