حجت‌الاسلام وافی، برنامه‌های مسجد مقدس جمکران را تشریح کرد:

هفده میلیون زایر، میهمان مسجد جمکران هستند

6 مرداد 1388 ساعت 17:00

جامعه-خیمه:برنامه‌های مسجد جمکران برای جشن‌های نیمه شعبان، از سوی دبیر شورای عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران برای خبرنگاران رسانه‌های مختلف تشریح شد. این نشست در دفتر نمایندگی این مسجد در تهران برگزار شد.


حجت‌الاسلام مرتضی وافی در این نشست با اشاره به حجم مخاطبان و زایران مسجد جمکران گفت تا پیش از سال ۱۳۷۹ و حکم تولیت مردم عادی کمتر به مسجد توجه داشتند و این مسجد فقط مورد توجه خواص بود، اما امروز مسجد مقدس جمکران میزبان ۱۷ میلیون زایر در سال است. ۷۸ درصد این زایران زیر سی‌ سال سن دارند. وافی این را نماد اقبال جوانان به این مسجد مقدس می‌داند.

مرتضی وافی در ابتدای این نشست با اشاره به فضای جامعه ایران در ارتباط با مناسک آیینی و مسجد جمکران، به شبهاتی درباره مستندات مسجد جمکران پرداخت. وی با استناد به گفته برخی علما از جمله آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: «این اتفاق، که بیش از هزار سال بیش از قول حسن بن مثله جمکرانی نقل می‌شود خواب نبوده است، بلکه وی در بیداری حضرت را دیده است» و در ادامه گفت: مسجد پیش از این وجود داشته و پس از این رویداد دوباره بازیابی و بازسازی شده است.

چشم‌انداز مسجد
مرتضی وافی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های مختلف برای آینده مسجد اشاره کرد و گفت یک برنامه پنج‌ساله و یک چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ برای مسجد وجود دارد.در تبیین اهداف چشم‌انداز و برنامه‌های این مسجد پیش‌بینی شده است که به «پایگاه عظیم تشیع برای نشر معارف اهل‌بیت» تبدیل شود؛ این چشم‌انداز پنج هدف بنیادین را دنبال می‌کند:از جمله آن‌ها اهداف آموزشی،‌ترویجی، الگوسازی، فرهنگ‌سازی.

حجت‌الاسلام‌ وافی معتقد است منحصر کردن مسجد به «فقط موضوع مهدویت» بدون استفاده گذاشتن ظرفیت‌های دیگر مسجد مقدس جمکران است. به گفته وی در جشن‌های نیمه شعبان بیش از دو و نیم میلیون زایر شرکت می‌کنند. این حجم میهمانان مسجد مقدس جمکران سبب شده که با وجود ۲۵ هزارمتر فضای مسقف برای استقرار و شش شبستان، به علت محدودیت فضا و راه، زایران با مشکلاتی نیز مواجه می‌شوند.

اما همه این مشکلات مانع تدارک برنامه‌های خاص ایام ولادت امام زمان(عج) نشده است. برنامه‌هایی که در دو نوبت،‌از اذان مغرب تا نیمه‌شب و شب نیمه شعبان تا اذان صبح با مراسم احیا و شب‌زنده‌داری دنبال می‌شود.

برنامه‌های ویژه
در ادامه دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد جمکران به تشریح جزئیات برنامه‌های تدارک دیده شده برای جشن ولادت حضرت صاحب‌الزمان از سه‌شنبه ۱۳ مرداد تا جمعه ۱۶ مرداد پرداخت.

ظهر سه‌شنبه: نغمه‌های آسمانی؛ تجلیل از مادحان و ذاکران مهدوی
عصر سه‌شنبه: جشنواره یک محشر تجلی جشنواره سراسری شعر مهدوی (با هدایت محمدعلی مجاهدی- تجلیل از شاعران مهدوی)
صبح چهارشنبه: همایش کتاب سال مهدویت (از آنجا که این مراسم برای اولین بار برگزارمی‌شود از برترین آثار سی سال گذشته قدردانی می‌شود.)
عصر چهارشنبه: جشن کودکان با نام یک آسمان ستاره.
صبح پنج‌شنبه: همایش منتظران جوان
و بالاخره صبح جمعه: برگزاری دعای ندبه با همکاری هیئت رزمندگان اسلام

افتتاح پایگاه اطلاع‌رسانی مهدویت
دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد جمکران همچنین از اختصاص افتتاح زمین پارک کودک،‌ برگزاری کارگاه آموزشی مهدویت برای مشتاقان در این ایام و نیز افتتاح سایت شورای عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد جمکران به آدرس www.jmcu.ir و فروشگاه محصولات فرهنگی در مقابل در دوم در روز ولادت امام مهدی (عج) خبر داد.


کد مطلب: 7750

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7750/هفده-میلیون-زایر-میهمان-مسجد-جمکران-هستند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir