نتایج یک نظرسنجی نشان داد

سفره حضرت ابوالفضل در اعتقادات مذهبی مردم جای دارد

3 شهريور 1388 ساعت 14:35

خیمه ـ فرهنگ: نتایج یک نظرسنجی نشان داد که اعتقاد به برآورده شدن حاجات از طریق سفره حضرت ابوالفضل در بیش از 80 درصد پاسخگویان وجود دارد.


فولكلور يا فرهنگ عامه همان فرهنگ شفاهي و سماعي يا فرهنگ غيررسمي و نامكتوب توده‌هاي سواد نياموخته است. بسياري از مردم معمولاً فرهنگ عامه را با خرافات اشتباه مي‌گيرند. بنابراين براي تمايز نهادن ميان فرهنگ عامه و خرافات بايد باورهاي خرافي را شناسايي كرد و از بستر فرهنگ عاميانه زدود. 

در پژوهشی كه توسط گروه سنجش افکار و پژوهش‌هاي فرهنگي ـ ديني مرکز تحقیقات صدا و سیما انجام شد، از بیش از 800 نفر ساکن تهران نظرسنجی به عمل آمد.


در این نظرسنجی، نظر افراد درباره «حقيقي يا غيرحقيقي بودن (خرافي بودن) برخي از باورهاي مذهبي و باورهاي فرهنگي ـ اجتماعي شايع در جامعه»،پرسیده شد.

نتایج نشان داد که ميزان گرايش پاسخگويان به باورهاي مذهبي بيش از باورهاي اجتماعي ـ فرهنگي است. 82 درصد افراد پاسخگو معتقدند اين باور كه «سفره حضرت ابوالفضل (ع) حاجت‌ها را برآورده مي‌كند»، حقيقت دارد.

 از نظر پاسخگويان، باورهاي مربوط به روزهاي هفته بيش از ساير باورها در ميان مردم شايع است با افزايش ميزان تحصيلات، از ميزان اعتقاد مردم به باورهايي كه جنبه خرافي دارند، كاسته شده است.

افزايش آگاهي و اطلاعات مردم مي‌تواند بر كاهش گرايش به خرافات تاثير زيادي داشته باشد. زنان به ويژه زنان خانه‌دار بيشتر از مردان اعتقاد دارند كه باورهاي مذهبي، «حقيقي» است. باورهايي از قبيل نذر سفره حضرت رقيه (س) و نذر نمك، باورهاي مذهبي هستند.

دليل رفتارها و انديشه‌هاي خرافي، فرهنگ حاكم بر جامعه است كه با نفوذ و اثر بر فرد، نسل‌ها را متاثر مي‌سازد.
انسان زماني به خرافه متوسل مي‌شود كه نتواند شرايط زندگي و اتفاق‌ها را از طريق دانش مهار كند. مردان بيشتر از زنان به استخاره كردن به هنگام تصميم‌گيري در امور گرايش دارند. بنابر اين شناسايي خرافه‌هاي پرنفوذ و زدودن آنها از فرهنگ جامعه امري بسيار مهم است.

تلويزيون با به تصويركشيدن جلوه‌هايي راستين از باورها و سنت‌ها، مراسم، اعياد و جشن‌ها مي‌تواند براي خرافه‌زدايي از عرصه فرهنگ اقدام كند.


کد مطلب: 7767

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7767/سفره-حضرت-ابوالفضل-اعتقادات-مذهبی-مردم-جای

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir