هنر عاشورایی

درباره سریال معصومیت از دست رفته

11 مرداد 1388 ساعت 12:41

فرهنگ – خیمه: «معصومیت از دست رفته» سریالی به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری است که از شبکه یک پخش شد.


ميرباقري زمان داستان سريالش را معاصر با واقعه عاشورا ترسيم كرده است، اما از نمايش خود واقعه پرهيز كرده است تا به اين ترتيب در قالب يك قصه مثلثي (شوذب، ماريا، حميرا)‌ دامنه انتخاب بين حق و باطل را نه فقط در عرصه كربلا، بلكه در همه ادوار زماني و مكاني گسترش دهد.

داستان اين سريال، به سده نخست هجري برمي‌گردد و با محوريت شخصيتي به نام شوذب شكل مي‌گيرد. شوذب از ياران امام علي(ع)‌ است، منتهي اكنون خزانه‌دار كوفه و امويان شده است. ميرباقري شوذب را در ميانه عشق بين دو زن ترسيم مي‌كند. اولين زن ماريا است كه زماني مسيحي بوده است و خاطرات شيريني از دوران خلافت حضرت علي(ع) دارد كه به منزل آنها سر مي‌زده است و دستگير فقر و تنگدستي‌شان بوده است.

ديدن شوذب، ماريا را به ياد حضرت امير مي‌اندازد و همين بتدريج علاقه او را به شوذب شكل مي‌دهد. ماريا كه پس از مرگ مادر به دير سپرده شده و به قالب راهبه مسيحي درآمده است، همچنان دل در گرو عشق شوذب دارد و برايش پيام‌هايي عاطفي مي‌فرستد و در مواجهه بين اين دو، شوذب نيز گرفتار عشق ماريا مي‌شود. اما زن دوم يك يهودي است به نام حميرا كه با شمايل كولي‌وار خويش، دل شوذب را مي‌فريبد و او را بتدريج با وسوسه به راهيابي بيشتر به دستگاه خلافت امويان، از ايمان دور مي‌سازد. به اين ترتيب سريال ميرباقري در يك عرصه دوسويه شكل مي‌گيرد: سويه‌اي كه نهايتش به سعادت ختم مي‌شود و سويه‌اي كه فرجامش جز شقاوت نيست و اكنون شوذب بايد بين اين تنگنا راهي را برگزيند.

داوود میرباقری درباره این سریال گفته است که در روزهايي كه درگير ساخت امام علي(ع) بودم، يك لوكيشني وجود داشت كه خيلي برايم جالب بود. در دهه ۶۰ و ۷۰ هجري بنايي در كوفه وجود داشته به نام كاخ كوفه كه طي يك دهه چندين حكومت را شاهد بوده است.
گاهي در دست علويان بوده و گاهي در دست امويان، يكبار سر امام حسين را آنجا برده اند، يكبار سر مخالفان امام را، يكبار سر مختار و يكبار سر مصعب را و اين موضوع برايم جالب بود.

وی معتقد است که «معصوميت از دست رفته» راجع به ترديدها، شك ها و فاصله بين ايمان آرماني و ايمان القايي است.

این سريال بهار سال ۱۳۸۲، به آنتن شبكه سوم رفت كه همچون مجموعه امام‌علي (ع)‌ داراي لحن مذهبي تاريخي بود.

این سریال در مراسم تجلیل از برنامه سازان شبکه 3 برای تولیدات پخش شده در سال های ۸۳و ۸۴ توانست تندیس زرین و لوح تقدیر بخش سریال های الف را برای محمد مسعود، تندیس بهترین فیلمنامه نویس را برای داوود میرباقری، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای امین تارخ و لوح تقدیر بهترین بازیگر نقش اول زن را برای سارا خوئینی ها از آن عوامل این سریال کند.

تلویزیون «النخیل» از بصره، سریال ایرانی «معصومیت از دست رفته» را پخش کرد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

بازيگران‌:
امین تارخ، فریبا کوثری، سارا خویینی‌ها، امین زندگانی، حدیث فولادوند، مرضیه برومند، اکبر عبدی، داود رشیدی

سایر عوامل:
نویسنده : حسن میرباقری، محمد میرالوند
آهنگساز : فریدون شهبازیان
تدوین : مهدی حسینی‌وند
طراحی صحنه: ویشکا آسایش
مشاور کارگردانی: محمدرضا شریفی‌نیا
آواز: محمد اصفهاني


کد مطلب: 7803

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7803/درباره-سریال-معصومیت-دست-رفته

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir