ادامه نگراني‌ها نسبت به شيوع آنفلوآنزا در حج

ISNA،BBC، CNN، Gaea Times , 12 مرداد 1388 ساعت 12:20

جهان-خیمه: تاکنون حداقل ۸۱۶ نفر بر اثر آنفلوآنزای خوکی جان خود را از دست داده‌اند. هر روز بر آمار مبتلایان این بیماری در عربستان افزوده می‌شود و با وجود ادامه نگرانی‌ها نسبت به شيوع آنفلوآنزا در ميان زایران در حج امسال، وزیر بهداشت عربستان با خونسردی تمام می‌گوید: «با اقدامات اين وزارتخانه، نگراني‌ها رفع خواهند شد.»


درآمد عربستان از منبع سفر زایران و مهم‌تر از آن وجه سیاسی-اجتماعی این سفر معنوی، این کشور را برآن می‌دارد که هر چه در توان دارد را انجام دهد تا برگزاری حج با مشکلی مواجه نشود. بنابراین مقامات عربستان هم‌چنان مخالف لغو مراسم حج‌اند و قصد دارند، با اتخاذ تدابيري، از ورود زایران آلوده به اين ويروس جلوگيري كنند.

اما کارشناسان هشدار داده‌اند حتی اگر يك زایر آلوده هم به عربستان وارد نشود، اين احتمال وجود دارد كه ويروس آنفلوآنزاي خوكي از طريق مردم عربستان به زایران منتقل شود. براساس برآوردها، هزاران نفر در عربستان به اين ويروس آلوده‌اند و چهارصد نفر مبتلا به اين بيماري شناسايي شده و تاكنون چهار نفر از آن‌ها مرده‌اند. تا ۲۷ جولای- هفته پیش- سازمان بهداشت جهانی تنها یک مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی در عربستان را تاکید کرده‌است. [ نقشه فراوانی مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نقشه WHO را ببینید.]

در حالی که وزیران بهداشت کشورهای عربی به کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی توصیه کرده‌اند از سفر حج صرف‌نظر کنند، وزير بهداشت عربستان در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان، اعلام كرد با انجام اقدامات ویژه و واكسيناسيون زایران در برابر آنفلوآنزا ، دو هفته پيش از سفر به عربستان، هيچ نگراني درباره‌ ابتلاي زایران به آنفلوآنزا وجود ندارد.

موضع ایران و عمره رمضان

این در حالی است که به‌دنبال شيوع آنفلوآنزاي خوكي در عربستان در موسم عمره و افزايش تعداد مبتلايان به اين ويروس در ميان زایراني كه از اين كشور بازگشته‌اند، كشورهاي اسلامي و اعزام‌كننده‌ زایر به عربستان، براي جلوگيري از شيوع بيش‌تر اين بيماري در كشور خود، تمهيداتي اندیشیده‌اند و در اين بين، ايران نيز محدوديت‌هايي را براي اعزام قایل شده است؛ اما اكنون نگراني‌هايي براي برپايي عمره‌ رمضان با توجه به ازدحام بيش از حد زائران در عربستان و افزايش شمار مبتلايان به اين ويروس وجود دارد.

وزير بهداشت و درمان هفته‌ پيش اعلام كرد: در موضوع عمره، به ويژه عمره در ماه مبارك رمضان پيشنهادهايي مطرح  شده ‌است. از آنجا كه در اين ماه، مسجدالحرام و مسجدالنبي بسيار شلوغ‌اند و جمعيت حتی از حج تمتع نيز بيش‌تر مي‌شود و هم‌چنين طول زمان عمره‌ رمضان بيش‌تر است، شايد مجبور شويم، محدوديت بيش‌تري اعمال كنيم.

به گفته‌ كامران باقري لنكراني، دوسوم مبتلايان به آنفلوآنزاي خوكي (نوع A) از سفر عمره بازگشته‌اند كه با توجه به اين شرايط، احتمال لغو يا ايجاد محدوديت شديد براي سفر عمره در ماه مبارك رمضان وجود دارد.

مركز مديريت بيماري‌ها‌ آخرين آمار مبتلايان به آنفلوآنزاي نوع آ (H1N1) را ۸۵ نفر اعلام كرده است كه در بين مبتلايان به غير از زایران بازگشته از حج عمره، مسافران عراق، سوريه،‌تركيه، تايلند و سنگاپور و انگليس نيز مشاهده مي‌شود.

دكتر امامي رضوي ـ معاون سلامت وزير بهداشت ـ نیز از فرستادن نامه‌ي وزير بهداشت به رييس سازمان حج و زيارت و دكتر سعيدلو ـ رييس ستاد كشوري آنفلوآنزا ـ براي توقف عمره‌ رمضان خبر داد و گفت: براي تصويب اين تصميم، تشكيل جلسه ستاد كشوري الزامي است؛ اما به نظر مي‌رسد، اين موضوع بايد در هيأت دولت مطرح شود تا درباره‌ آن تصميم گرفته شود.

با اين حال، مدير روابط عمومي سازمان حج و زيارت بعيد دانست كه عمره‌ رمضان لغو شود و افزود: ما هم‌چنان محدوديت‌ها را شديدتر اعمال مي‌كنيم.

وي درباره اعمال محدوديت‌هاي تعيين‌شده براي اعزام به عمره، اظهار كرد: سازمان حج و زيارت، محدوديت‌هاي سني و بيماري را اعمال مي‌كند؛ اما برخي بيماران براساس تمايلات شخصي و خوداظهاري، مسؤوليت اعزام به عمره را مي‌پذيرند.

اعزام به عمره‌ تا ۲۷ مردادماه ادامه دارد و معمولا ايراني‌ها ده روز نخست ماه مبارك رمضان را در عربستان حضور دارند.

فتوای مفتی مصر

به گزارش بی‌بی‌سی، چندی پیش شیخ علی جمعه، از مقام‌های ارشد مذهبی در مصر از امکان به تعویق افتادن مراسم حج تمتع امسال به دلیل ابتلا به آنفولانزای خوکی خبر داده و گفته بود که در صورت لزوم برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی، می توان سفر به مکه برای برگزاری مناسک حج را برای مدتی به تعویق انداخت.

این مفتی مصری خواهان اجماع مراجع دینی جهان اسلام و صدور فتوای مشترک در مورد تعویق سفر به مکه و زمان مجاز برای تعویق این مراسم مذهبی شده بود.


کد مطلب: 7820

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7820/ادامه-نگراني-ها-نسبت-شيوع-آنفلوآنزا-حج

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir