شیوع آنفلوآنزا و سردگمی تصمیم‌سازان

13 مرداد 1388 ساعت 14:54

جهان-خیمه: اعزام حجاج ایرانی برای عمره رمضان و حج تمتع هم‌چنان در پرده‌ای از ابهام است؛ در حالی که مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت لغو عمره رمضان را بعید می‌داند، حسین‌علی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می‌گوید که به دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی در عربستان، سفرهای حج عمره در ماه رمضان ممنوع شده است.


حج امسال، در صورت برگزاری، با آموزش‌هایی در مورد بیماری آنفلوآنزای خوکی و راه‌های پیشگیری از ابتلای آن همراه است.
 
کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت ایران، خبرداده است که تصمیم‌گیری نهایی درباره عمره رمضان هفته آینده گرفته می‌شود. این تصمیم‌گیری به کارگروهی ویژه از دستگاه‌های اجرایی سپرده شده است. وزیر بهداشت همچنین وضعیت تمتع امسال را به رایزنی‌هایی که در ماه‌های آینده با سازمان بهداشت جهانی و مقامات سعودی انجام می‌شود، وابسته دانست.

معاون وزیر بهداشت عربستان هم از برگزاری جلسه‌ای ویژه‌ای برای بررسی راه‌کارهای آموزشی در مورد ویروس N1H1 خبر داد.

وی هم‌چنین تصریح کرد داروهایی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند در قطر در دسترس‌ هستند؛ واکسن آنفلوآنزای خوکی در حال تهیه و تکثیر است و پیش‌بینی می‌شود تا پاییز در گستره جهانی توزیع شود.

همچنین از کویت خبر می‌رسد نماینده مجلس این کشور، دکترفیصل المسلم، خواستار اقدام جدی‌تر کابینه کویت در این‌باره شد. او با اشاره به میزان فراگیری و نیز مرگ ومیر ناشی از ویروس آنفلوآنزای خوکی نسبت به فراگیری این بیماری در حج و بازگشت مبتلایان به کشورهایشان هشدار داد.[ابزار نگراني‌ها نسبت به شيوع آنفلوآنزا در حج را ببینید]

شخصیت‌های مذهبی نیز در کشورهای اسلامی موضع‌گیری‌های در این‌باره داشته‌اند، چندی پیش شیخ علی جمعه، از مقام‌های ارشد مذهبی در مصر از امکان به تعویق افتادن مراسم حج تمتع امسال به دلیل ابتلا به آنفولانزای خوکی خبر داده و گفته بود که در صورت لزوم برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی، می‌توان سفر به مکه برای برگزاری مناسک حج را برای مدتی به تعویق انداخت.

مراجع تقلید در ایران نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده‌اند؛ آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است باید تا روزهای نزدیک‌تر به مراسم حج تمتع صبر کرد و آیت‌الله یوسف صانعی نیز فتوا داده است که چنانچه مبارزه با شيوع اين بيماري خطرناك در منع كردن بعضي از افراد از حضور در جمعيت‌هاي زياد نظير حج باشد، منع نمودن به خاطر ضررها و حرج‌ها به خود اشخاص و جامعه واجب و لازم شرعي و عقلي است.

آیت‌الله سیستانی نیز پاسخ داده‌ است که‌ برگزاري حج واجب است مگر اينكه ضرر آن موجب نگراني عقلا شود.


کد مطلب: 7830

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7830/شیوع-آنفلوآنزا-سردگمی-تصمیم-سازان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir