مقابله با آنفلوآنزاي خوکي در سوریه

خبرگزاری ايرنا , 13 مرداد 1388 ساعت 15:53

چهان:گزارش‌هاي رسمي ايران و سوريه حاکي از آن است که وضعيت زایران ايراني در سوريه عادي است، اما دست اندرکاران دو کشور، مراقبت بيشتر براي پيشگيري از ابتلاي احتمالي به بيماري آنفلوآنزاي خوکي را ضروري مي‌دانند.


سالانه بيش از شش‌صد هزار زایر ايراني راهي سوريه مي‌شوند، به همين جهت مراقبت و نظارت مسوولان ايراني براي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي مسري در بين زایران، دو چندان شده است.

کامران باقري لنکراني، وزير بهداشت و درمان، گفته است: عمده هموطناني که تاکنون به بيماري آنفلوآنزاي خوکي مبتلا شده‌اند، افرادي هستند که از حج عمره بازگشته‌اند. اما مواردي از ابتلا به اين بيماري در مسافران بازگشته از کشورهاي سوريه و عراق نيز مشاهده شده است.

بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت سوريه، شمار مبتلايان به ويروس آنفلوآنزاي خوکي در اين کشور به سیزده نفر رسيده است که بيماري همه آنها تحت کنترل قرار گرفته و یازده نفر از آنان از بيمارستان مرخص شدنده‌اند.

وزارت بهداشت سوريه اخيرا دستگاه‌هايي را از فرانسه دريافت کرده است که اين کشور را در کشف سريع مبتلايان به آنفلوانزاي خوکي ياري مي دهد.

بيماري آنفلوآنزاي خوکي از جمله بيماري‌هايي است که بر اثر آلودگي محيط به ويژه در محيط‌هاي پر‌ازدحام به‌سرعت انتشار مي‌يابد، لذا در اماکني مانند حرم‌هاي مطهر که زوار ساير کشورها از جمله پاکستان و افغانستان، کشورهاي عربي و آفريقايي حضور دارند، مراقبت‌های بهداشتی بیشتری باید در نظر گرفته‌ شود.

مقابله با آنفلوآنزا
به گزارش ایرنا، ابراهيم مهتري، مدير دفتر مرکز زيارتي سياحتي «ثامن الائمه» در سوريه گفت: نمايندگي سازمان حج و زيارت در سوريه در هفته‌هاي گذشته پس از شيوع بيماري آنفلوآنزاي خوکي طي نشست فوري با کارگزاران آژانس‌هاي مسافرتي و مديران هتل‌ها، در باره اين بيماري اطلاع‌رساني کرد.

مهتري با اشاره به فعالیت‌های آموزشی گفت: ما به دفاتر خود در ايران بروشورهايي حاوي اطلاعاتي در باره علائم اين بيماري و پيشگيري از آن را تحويل مسافرين داده تا با آگاهي کامل در صورت مشاهده در افراد از شيوع آن جلوگيري کنند.

وي با اشاره به افزايش زوار مسلمان از کشورهاي اسلامي در فصل تابستان که به سوريه سفر مي‌کنند و بیان این نکته که سرويس‌هاي بهداشتي حرم‌هاي مطهر در سوريه از استاندارد کافي بهداشتي برخوردار نيستند، گفت : زایرين بايد از حضور در اماکن زيارتي در ساعات شلوغ و تماس با افراد پرهيز کنند.

علي محمد عسگري، نماينده سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي، نیز پیش‌تر درباره اقدامات ویژه توضیح داده بود. چهار پزشک اعزامي و چند پزشک ايراني که در حال تحصيل در کشور سوريه هستند، براي مداواي هرگونه ابتلاي زوار به آنفلوانزاي خوکي آماده هستند.

سالانه حدود شش‌صد هزار ايراني براي زيارت مرقدهاي مطهر‌ ح‍ض‍رت‌ زي‍ن‍ب‌ (س‌ ) و ح‍ض‍رت‌ رق‍ي‍ه‌ (س‌ ) راهي سوريه مي شوند.

در اين کشور اماکن زيارتي ديگري مانند راس الحسين(ع) ، حرم سکينه دختر امام علي(ع) و ق‍ب‍رس‍ت‍‍ان‌ ب‍‍اب‌ ‌ال‍ص‍‍غ‍ي‍ر وجود دارد.


کد مطلب: 7834

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7834/مقابله-آنفلوآنزاي-خوکي-سوریه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir