تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۵۷
۱
۰
کد مطلب : ۷۸۶
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حکمت و فلسفه:

متاسفانه در تشخیص فلسفه قیام امام حسین(ع) خطاهایی صورت گرفته است

متاسفانه در تشخیص فلسفه قیام امام حسین(ع) خطاهایی صورت گرفته است
به گزارش خیمه، بیست و هشتمین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی "چهل منزل تا اربعین" با موضوع «فلسفه قیام عاشورا» از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه در مجتمع فرهنگی شهید فهمیده قم برگزار شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حکمت و فلسفه در این نشست که با حضور جمعی از محققین و دین پژوهان برگزار شد، هدف از رسالت انبیاء الهی را تبیین اهداف خداوند از آفرینش جهان و سایر موجودات عنوان کرد و با بیان این که اهداف رسالت ائمه نیز از انبیا جدا نیست گفت: وظیفه اصلی پیامبران الهی تبیین دین خدا و هدایت مردم به حقیقت است.

دکتر محمد علی افضلی با بیان این که هدف همه انبیا و اولیا الهی یکی است افزود: منتهی عملکرد و راه های رسیدن به این هدف از سوی ائمه متفاوت و گاه متضاد بوده است اما تمام عملکردها برای تحقق یک هدف است.

وی در ادامه شناخت هدف اصلی ائمه را با اهمیت خواند و با اشاره به برخی از اهدافی که در جامعه از قیام امام حسین(ع) بیان می شود خاطر نشان کرد: متاسفانه در تشخیص فلسفه قیام امام حسین(ع) در جامعه خطاهایی صورت گرفته است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که گاهی اوقات روش های اتخاذ شده از سوی ائمه به عنوان هدف در جامعه شناخته می شود گفت: به همین دلیل است در سخنرانی ها، مداحی ها و اشعار و ... اهداف زیادی برای قیام امام حسین(ع) عنوان می شود که هیچ کدام از این اهداف، هدف اصلی و نهایی امام حسین(ع) نبوده است.

وی عدم رفتن به زیر بار ذلت را از جمله اهداف قیام امام حسین(ع) برشمرد و خاطر نشان کرد: این هدف اصلی ترین هدف امام حسین(ع) نبوده است زیرا در غیر این صورت عملکرد بقیه ائمه را بی هویت کرده ایم.

افضلی هدف نهایی قیام امام حسین را پاسداری و صیانت از دین خدا آنگونه که بر پیامبر نازل شده است، عنوان کرد و گفت: همه ائمه نیز با تاکیک ها و روش مختلف برای به ثمر رسیدن این هدف آمدند.

وی خاطر نشان کرد: دین خدا همانگونه که بر پیامبر(ص) نازل شده است به عنوان امانت به دست ائمه سپرده شده است و ائمه نیز وظیفه پاسداری از این دین الهی را در برابر انحرافات بر عهده داشتند.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

ای بهشت آرزو گر خوار نا چیزم ولی
دل به عشقت داده ام فکر جدایی نیستم