آغاز ساخت فيلم‌هاي مساجد در ماه رمضان

27 مرداد 1388 ساعت 13:07

فرهنگ: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان دو فيلمنامه از مجموعه پنج فيلمنامه کارگاه فيلمنامه نويسي «مساجد و ماه رمضان» به توليد مي‌رسند.


فيلمنامه «چند پله بالاتر» به قلم احسان سلطانيان چندي پيش به تصويب رسيده و در مرحله پيش‌برآورد قرار دارد. اين فيلم را قرار است اسفنديار شهيدي کارگرداني کند.

فيلمنامه ديگري نیز به تازگي تحويل سيما فيلم شده است که «شب دمام» نام دارد که آن را فرهاد بردبار با محوريت مرمت مسجدي در بندر لنگه نوشته است.

داستان «شب دمام» از اين قرار است که در طول مرمت اين اثر تاريخي استاد کار و مسئول مرمت ، شاگردي اختيار مي‌کند و اين شاگرد طي اتفاقاتي تحت تاثير استاد خود قرار مي‌گيرد و ...

اين فيلمنامه را بردبار در در کارگاه فيلمنامه‌نويسي که حسن هدايت از ابتداي آذر ماه گذشته و با محوريت «مساجد و ماه رمضان» از سوي مرکز سيمافيلم در دانشکده صداوسيما برگزار مي‌شود، ‌نوشته است.

به گفته بردبار در اين کارگاه، فيلمنامه‌هايي درباره مساجد قديمي و داراي معماري به نگارش درآمده است. اين مساجد از سراسر کشور انتخاب شده‌اند و معرفي مساجد مختلف محور آنهاست و داستان حول اين مکان‌ها شکل مي‌گيرد.

در فيلمنامه «شب دمام» مسجد خداداد و سلطان العلما در بندر لنگه مورد توجه قرار گرفته است و بردبار براي نگارش اين فيلمنامه، تحقيقات کتابخانه‌اي و اينترنتي قابل توجهي داشته است.

وي در اين باره توضيح داد :«مساجدي براي نگارش انتخاب شده‌اند که علاوه بر سابقه تاريخي داراي شکل و ظاهر خوبي باشند. مسجد شاه اصفهان، مسجد عتيق شيراز ، مسجد آقا بزرگ کاشان و ... جزو مساجد انتخابي بوده اند.»

او در باره شيوه نگارش اين فيلمنامه گفت: «نگارش اين فيلمنامه نسبت به فيلمنامه‌هاي اجتماعي بيشتر زمان مي‌برد. زیرا پردازش يک داستان در يک مکان محدود چون مسجد نسبت به نگارش فيلمنامه‌هاي اجتماعي که موضوعات متنوع و مکان هاي مختلف و آدم‌هاي بيشتري در آن هست، راحت‌تر است. به هر حال نگارش فيلمنامه درباره مسجد به طور خاص با توجه به حساسيت‌هايي هم که وجود دارد، سخت‌تر است.»


کد مطلب: 7980

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/7980/آغاز-ساخت-فيلم-هاي-مساجد-ماه-رمضان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir