تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۰۱
۰
کد مطلب : ۸۰۱۶
در دومین میزگرد تخصصی تئاتر رضوی عنوان شد:

تئاتر رضوی، تئاتر حقیقت است

تئاتر رضوی، تئاتر حقیقت است
دومین میزگرد تخصصی تئاتر رضوی با عنوان «معاصر سازی در تئاتر دینی» با حضور عزت‌الله مهرآوران و منوچهر اکبرلو با هدف تبیین ضرورت‌های تئاتر دینی و لزوم معاصر سازی مضامین و موضوعات در تئاتر رضوی برگزار شد.

عزت الله مهرآوران با تاکید بر لزوم ارائه تعریف روشن از تئاتر رضوی و اهداف آن عنوان کرد: تئاتر رضوی یعنی تئاتر انسانی و باید از مسائل مربوط به انسان استفاده کند. تئاتر باید تفکر و سئوال در مخاطب ایجاد کند. همه فکر می‌کنند تئاتر موقعی تمام می‌شود که زمان نمایش به اتمام می‌رسد در حالی که تئاتر زمانی که شما از سالن خارج می‌شوید، آغاز می‌شود.

وی بر لزوم باورپذیری نمایش‌هایی که اجرا می‌شود، تاکید کرد و معتقد است که تعزیه‌ای که از قدیم درباره امام رضا(ع) انجام می‌شده، خیلی موثرتر بوده است زیرا در آن هم شادمانی و هم سوگنامه‌خوانی وجود داشته است.

مهرآوران از نبود نوآوری و خلاقیت در اجرای تئاتر و شبیه بودن تئاترها به یکدیگر و وجود سوژه‌های تکراری ابراز تاسف کرد.

این هنرمند به ضرورت سرمایه‌گذاری در تئاتر رضوی اشاره کرد و گفت: بودجه‌ای که به نمایش‌های رضوی اختصاص می‌دهند، کم است و اگر واقعاً، خلأها احساس شده و تفکر درستی پشت این گونه حرکت‌هاست، باید هزینه کرد. جوایز بهتری داد. بودجه بیشتری در نظر گفت تا استقبال گسترده‌تری از آن انجام شود.

منوچهر اکبرلو از کارشناسان تئاتر کشور در این میزگرد محور پژوهش را مورد توجه قرار داد و گفت: خلاً پژوهش در حوزه تئاتر دینی و رضوی احساس می‌شود. البته در سال‌های اخیر در جشنواره رضوی، تا حدود زیادی به مسائل پژوهش فکر و توجه شده است و این میزگردها هم می‌تواند در همین راستا تلقی شود.

وی سه نوع نگاه در نمایش‌های دینی به صورت «شریعت»، «طریقت» و «حقیقت» برشمرد و افزود: تئاتر رضوی باید تئاتر حقیقت باشد. این نوع تئاتر خیلی کم است. این گونه تئاتری نوعی است که حس مذهبی را روی صحنه نشان می‌دهد. شعار نمی‌دهد. سطحی نگر نیست. به درون نقب می‌زند.

این کارشناس تئاتر، عدم تنوع و یکسانی زبان، دیالوگ‌های کتابی و نبود وجه تفننی را در نمایش‌های رضوی از آسیب‌های آن دانست.

اکبرلو دسترسی به منابع در تئاتر رضوی را مهم خواند و پیشنهاد داد: دبیرخانه جشنواره تئاتر رضوی کتابخانه‌ای در این زمینه ایجاد کند.

به گفته وی معاصرسازی لازمه تئاتر دینی و رضوی است. تولیدات نمایشی باید برگرفته از زندگی روزمره باشند. در زندگی ما هم اعتقادات دینی ما معاصر نشده است و انتظار نداریم یک آدم شیک پوش متدین باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما