جزئیاتی از برنامه سفر حج تمتع زائران ایرانی اعلام شد

حج , 19 شهريور 1388 ساعت 12:35

اماکن زیارتی: بر اساس تصمیم جدید سازمان حج و زیارت، طول سفر حج تمتع حداقل به مدت سه روز براي کل زائران کاهش يافته و اقامت زائران در مدينه يک هفته و اين کاهش از روزهاي اقامت زايران در مکه صورت می گيرد.


به دنبال تصميم کميته کشوري جلوگيري از گسترش ويروس آنفلونزاي خوکی مبني بر اعمال محدوديت هاي نظير عمره به حج تمتع و به منظور ايجاد هماهنگي بيشتر در عمليات اجرايي حج مديران حج و زيارت سراسر کشور گردهم آمدند. 

در اين گروههايي که صبح روز يکشنبه با حضور خاکسار قهرودي، رئيس سازمان برگزار شد مسائل و مشکلات محدود سازي اعزام حج تمتع امسال به دليل شيوع آنفلونزاي نوع آ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

در اين جلسه پس از بيان وضعيت کنوني کاروان‌های حج امسال توسط مديران استانها، در خصوص اجرايي کردن سياست‌هاي اعلام شده از سوي کميته مزبور براي ايجاد ممنوعيت تشرف زائراني که در محدوده سني زير ۱۲ و بالاي ۶۵ سال و بيماران خاص قرار مي گيرند تصميماتي به شرح ذيل اتخاذ گرديد:

۱- براي تعداد زايراني که از کاروان ها حذف مي شوند جايگزين در نظر گرفته نشود.

۲- طول سفر حداقل به مدت سه روز براي کل زائران کاهش يابد . اقامت زايران در مدينه يک هفته باشد و اين کاهش از روزهاي اقامت زايران در مکه صورت گيرد.

۳- زايران در روزهاي اقامت مکه از فضاي وسيع‌تري استفاده کنند به گونه‌ای که حداکثر افراد ساکن در هر اتاق پنج نفر باشد و علاوه بر آن مراکز بهداشتي و درماني افزايش يابد و در هر ساختمان نيز فضايي براي نياز احتمالي به ايزولاسيون اختصاص يابد و ضد عفوني بشود .

۴- عدد زايران کاروانها حداقل ۱۱۰ و حداکثر ۱۴۵ نفر باشد .

۵- کاروان هايي که کمتر از ۵۰ نفر ثبت نام کرده اند لزوما بايد با کاروان هاي ديگر که در محدوده گروه قيمتي و تاريخ ورود يکسان به عربستان هستند ، ادغام شوند.

۶- با هماهنگي وزارت بهداشت ، پزشکان متخصص عفوني ، به مراکز درماني ايران در عربستان اعزام خواهند شد.

۷- تزريق واکسن انفلونزاي فصلي قبل از تشرف، براي همه حجاج اجياري است.

۸- تعداد خدمه و عوامل ، براي خدمت رساني بيشتر حتي الامکان کاهش پيدا کند.

۹- جلسات ويژه اي براي آموزش کادر پزشکي و کاروان ها ، به منظور آشنايي يا روش هاي پيشگيري از شيوع اين بيماري تدارک شود. همچنين معاينات پزشکي دقيقي براي مشخص شدن آمار دقيق بيماران پر خطر از سوي هيئت پزشکي حج و زيارت صورت گيرد و اسامي افرادي که به دليل واقع شدن در يکي شرايط دوازده گانه بيماري‌هاي خاص‌، تشرف به حج تمتع امسال‌، برايشان ميسر نمي‌باشد‌، مشخص و اعلام گردد.

۱۰- حتي الامکان هواپيما هم فضاي ويژه اي را براي نياز احتمالي منتظر نمايند.

۱۱- با توجه به محدوديت‌هاي ايجاد شده‌، افزايش قابل توجهي در هزينه هاي اسکان ايجاد خواهد شد که البته اين خسارت‌ها‌، به هيچ وجه متوجه زائران نخواهد شد.

۱۲- تأکيد جدي سازمان حج و زيارت بر اين است که مطلقا ثبت نام و جايگزيني جديدي صورت نگيرد و کاروان جديد هم ايجاد نشود. 

سازمان حج و زیارت اعلام کرده که آخرين مهلت براي اعلام انصراف قطعي از تشرف به حج امسال، روز دوشنبه،۲۳ شهریور است، بنابراين انصراف‌هايي که بعد از تاريخ ياد شده در سيستم ثبت گردد، مشمول بخشودگي خسارت نخواهد شد.


کد مطلب: 8290

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/8290/جزئیاتی-برنامه-سفر-حج-تمتع-زائران-ایرانی-اعلام

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir