ادامه درگیری میان شیعیان و دولت یمن

21 شهريور 1388 ساعت 12:25

خاورمیانه-خیمه: نیروهای دولتی یمن از روز گذشته حملات جدیدی را علیه مواضع گروه‌های شیعه شمال این کشور آغاز کردند. به ادعای مقامات نظامی یمن این حملات خسارات گسترده‌ای به این گروه‌‌های مبارز شیعی وارد کرده است.


هم گروه‌های شیعه زیدی (به رهبری عبدالمالک الحوثی) و هم دولت یمن اعلام کرده‌اند که در درگیری‌های روزگذشته به پیروزی دست یافته‌اند. این درگیری‌ها درست یک‌هفته پس از اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از سوی دولت یمن شدت گرفته‌اند.

گروه‌های شیعی پنج سالی است که در اعتراض به آنچه تبعیض علیه اقوام شیعی شمال این کشور می‌نامند. دست به اعتراض و شورش زده‌اند. آنها دولت یمن را به هم‌دستی با بنیادگرایان سنی مذهب معتقد به ارتداد شیعیان متهم می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس محمد عبدالسلام، ‌سخنگوی گروه‌های شیعی می‌گوید که این گروه‌ها توان کافی برای واردکردن ضربات اساسی به نیروهای دولتی و قربانی کردن بسیاری از آنها را دارند و می‌توانند مانع ورود نیروهای دولتی به شهر صعدا-مرکز نیروهای شیعی- شوند. با این وجود در حملات هوایی روز چهارشنبه به کوه‌های اطراف صعدا هجده مبارز کشته شدند و چهار نفر نیز به اسارت نیروهای دولتی درآمدند.

شهروندان بی‌گناه قربانیان اصلی
از سوی دیگر سازمان ملل با هشدار درباره ادامه وضع کنونی در مناطق جنگ زده شمال یمن، از رسیدن تعداد آوارگان در این کشور به ۱۵۰هزار نفر خبر داده و آنرا میزانی بی سابقه دانسته است.
به گزارش مهر، درگیری‌ها در شمال یمن همچنان میان نیروهای دولتی و گروه الحوثی ادامه دارد.
بر اساس گزارش موسسات وابسته به سازمان ملل هم اکنون جمعیت آوارگان در استان های صعدا و عمران به ۱۵۰هزار نفر رسیده است. این آوارگان در حال حاضر در شرایط بسیار بد بسر برده و هر ۵۰۰ تا هزار خانواده از آنان در یک اردوگاه گذران زندگی می‌کنند.

از طرفی برخی دیگر از آوارگان در شهرهای مجاور به خانه‌های دوستان و آشنایان پناه برده‌اند. سازمان‌های کمک‌رسانی هم اکنون در برخی مناطق دور از درگیری در حال ارایه آذوقه و خوار و بار به آوارگان هستند، اما همچنان از ورود به مناطقی که در آنها درگیری‌ها شدید است، ناتوان مانده‌اند.

اتهام علیه ایران
علی عبدالله صالح، رییس جمهور یمن روزگذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به پیشنهاد میانجگری گروه صدر میان دولت و شیعیان شمالی ایران و گروه صدر به حمایت از آنها متهم کرد، بدون اینکه سند روشنی ارائه کند. ایران همواره چنین اتهامی را رد کرده است.

[درباره شیعیان یمن]
[ائتلاف علیه شیعیان یمن و عربستان
]


کد مطلب: 8318

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/8318/ادامه-درگیری-میان-شیعیان-دولت-یمن

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir