تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۵
۰
کد مطلب : ۹۱۱۶
هنرمندان دینی

درباره محمود حکیمی

درباره محمود حکیمی
وی بعد از گرفتن مدرک دیپلم، گرايش حكيمي به گروه‌هاي مذهبي بيش از پيش افزايش يافت. او در جلسه‌هاي گروه‌هاي مذهبي شركت مي‌كرد و سخنان مرحوم آيت‌الله طالقاني در مسجد هدايت و جلسه‌هاي تفسير قرآن مهندس مهدي بازرگان در انجمن اسلامي مهندسين و سخنان دكتر علي شريعتي تاثير زيادي بر او داشت.

در آن زمان، گذشته از كتاب‌هاي كوچكي كه از مرحوم بازرگان مي‌خواند، به مطالعه‌ نهج‌البلاغه علاقه‌مند شده بود و مطالعه‌ متن‌هاي ديني از كارهاي مورد توجه او بود.

حكيمي در كنار مطالعه‌هاي مذهبي به آثار ادبي نيز گرايش داشت.

او پس از گرفتن ديپلم به عنوان يكي از عضوهاي سپاه دانش به روستاهاي كردستان رفت و در همان زمان نيز مقاله‌هاي ادبي مجله‌هاي نگين و فردوسي را مي‌خواند و در برخي مجله‌ها، مانند كيهان بچه‌ها و اميد ايران، داستان و مقاله مي‌نوشت. او به خواندن مجله‌ مكتب اسلام، كه در قم زير نظر آقاي ناصر مكارم شيرازي منتشر مي‌شد، نيز علاقه‌ زيادي داشت و چند سال بعد از نويسندگان آن مجله شد.

حكيمي از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۲ در دانشسراي عالي(دانشگاه تربيت معلم) به تحصيل در رشته‌ آموزش زبان انگليسي پرداخت.

او هم‌چنان به پژوهش‌هاي مذهبي خود ادامه ‌داد تا اين كه تصميم گرفت پس از پايان دوره‌ كارشناسي زبان انگليسي، به قم برود و در كنار تدريس زبان در دبيرستان‌هاي آن شهر، از درس برخي از استادان حوزه‌ علميه‌ قم بهره‌مند شود و همين كار را نيز كرد.

حكيمي از سال ۱۳۵۱ در مجله‌هاي مكتب اسلام، نسل جوان، نسل نو، مكتب تشيع و پيام شادي داستان‌هايي با مفاهيم ديني مي‌نوشت كه با استقبال نوجوانان رو به رو شد.

محمود حکیمی یکی از جدی‌ترین و برجسته‌ترین نویسندگان کتاب‌های گروه سنی نوجوانان است که برخی آثار وی به نوبت چاپ‌های بیستم و سی‌ام نیز رسیده است.

داستان‌هاي سوگند مقدس، طاغوت، دلاوران عصر شب، سلحشوران علوي، شهداي فخ، سرودهاي رهايي، نقاب‌داران جوان، وجدان، مسلمان شجاع و اشراف‌زاده‌ قهرمان از آن جمله‌اند. کتاب قصه‌های جنگ وی نیزدر سال ۱۳۶۱ و کمی بعد از حماسه آزادسازی خرمشهر به عنوان یکی از اولین آثار دفاع مقدس به زیور طبع آراسته شد.

حكيمي پس از انقلاب اسلامي مدتي را در جايگاه معاونت دفتر انتشارات كمك آموزشي خدمت كرد و پس از شركت در كلاس‌هاي آموزش ويراستاري انتشارات سمت، از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ به عنوان ويراستار كتاب‌هاي درسي علوم انساني دفتر تاليف كتاب‌هاي درسي به كار پرداخت و نزديك به ۶۲ كتاب درسي را ويرايش كرد. در اين زمان رياست كتابخانه‌ي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي را نيز بر عهده داشت.

حكيمي از سال ۱۳۶۵ به سازمان آموزش كودكان و دانش‌آموزان استثنايي رفت و سرپرستي واحد مطالعات و انتشارات آن سازمان را بر عهده گرفت. او طي دو سال فعاليت در آن سازمان علاوه بر ويرايش كتاب‌ها آن سازمان، چند كتاب، از جمله دو كتاب براي كودكان و دانش‌آموزان استثنايي، ترجمه كردند.

پژوهش‌هاي پيوسته‌ حكيمي در زمينه‌ تاريخ اسلام و زندگاني حضرت محمد(ص) باعث شد كه او بتواند مقاله‌هاي بسياري در اين زمينه‌ها در نشريه‌هاي گوناگون به چاپ برساند. او در سال ۱۳۸۲ به خاطر نگارش ده‌ها مقاله و چاپ دو كتاب پيرامون زندگاني امام حسين(ع) و قيام عاشورا، به عنوان خادم فرهنگ عاشورا شناخته شد و لوح تقدير از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كرد.

او در پنجمين جشنواره‌ شهيد رجايي نيز به عنوان پيشكسوت برگزيده‌ ملي در محور هنري و ادبي شناخته شد و از رياست جمهوري لوح تقدير دريافت كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما